امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://allnews.cloob24.com
0

مبحث کارمزد برای فعالان حوزه مالی مخصوصا ارز‌های دیجیتال بسیار مهم و حائز اهمیت است. برای معاملات و انتقال ارز‌های دیجیتال کارمزد‌های مختلفی باید پرداخت شود، کارمزد شبکه بلاکچین و یا کارمرزد صرافی. گاهی اوقات این ارقام سر به فلک می‌کشند گاهی اوقات نیز می‌توان آنها را به شدت کاهش داد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد موضوع کارمزد و چگونگی کاهش آن در صرافی‌های معتبر صحبت کنیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تفاوت کارمزد شبکه و صرافی

در دنیای رمز‌ارز‌ها به‌طور کلی 2 دو نوع کارمزد متفاوت وجود دارد، کارمزد شبکه بلاکچین و کارمزد صرافی برای انجام معامله. کارمزد شبکه معمولا زمانی پرداخت می‌شود که شما رمز ارز‌ خود را برای معامله به کیف پول صرافی واریز یا برداشت می‌کنید. اینجاست که شبکه بلاکچین درگیر شده و تراکنش‌ شما از طریق بلاکچین انجام خواهد گرفت.

شبکه‌های بلاکچینی نیز کارمزد‌های مختلفی دارند، در حال حاضر شبکه اتریوم و بیت کوین بیشتر کارمزد را برای انجام تراکنش دریافت می‌کنند، حال تصور کنید می‌خواید معامله اتریوم انجام دهید. ابتدا باید اتریوم‌ها را به کیف پول صرافی انتقال دهید که خود شامل کارمزد خواهد شد، سپس معامله را انجام داده که شامل کارمزد صرافی می‌شود، باری دیگر دارایی جدید را به کیف پول خود انتقال دهید که شامل کارمزد شبکه بلاکچینی انتخابی شما می‌شود.

کارمزد در شبکه‌های بلاکچین به مقدار موجودی ربطی ندارد، بلکه معیار‌های آن شلوغی و ترافیک شبکه است. چه یک دلار چه صد هزار دلار کارمزد تراکنش در شبکه‌ بلاکچین یک مقدار است.

کارمزد معاملات در صرافی‌ها، جدا از بحث شبکه‌های بلاکچینی و انتقالات است. صرافی‌های متمرکز معاملات خود را درون کیف‌پول‌های خود مدیریت می‌کنند و تا زمانی که کاربر قصد خارج کردن رمز ارز خود را نداشته باشد، بلاکچین را درگیر نمی‌کنند. در صرافی‌های متمرکز کارمزد به دلیل ارائه خدماتی که برای معامله و تامین نقدینگی مورد نیاز کاربران فراهم شده است، دریافت می‌شود. در این صرافی‌ها کارمزد‌ها با مبلغ معامله رابطه مستقیم دارد، هرچه مبلغ بالاتر کارمزد نیز بیشتر خواهد شد.

دلیل اینکه در صرافی‌ها کارمزد با مقدار مبلغ معامله رابطه مستقیم دارد این است که تامین نقدینگی معامله یکی از مهم‌ترین خدماتی است که صرافی‌ها رائه می‌دهند، هرچه مبلغ بیشتر باشد از آن طرف نقدینگی بیشتری برای پر شدن معامله لازم است. از همین رو کارمزد بیشتری نیز دریافت خواهد شد.

همچنین در صرافی‌های متمرکز کارمزد برای کسانی که سفارش گذار (Maker) و سفارش بردار (Taker) هستند متفاوت است، میکر‌ها همواره کارمزد کمتری پرداخت می‌کنند زیرا به نوعی کمکی برای تامین نقدینگی صرافی خواهند کرد.

میکر و تیکر چه معنایی دارند؟

میکر و تیکر در واقع هیچ ربطی به خریدار و فروشنده ندارند، میکر‌ها کسانی هستند که پیش از تیکر سفارش گذاشته و منتظر پر شدن آن می‌مانند و تیکر‌ها کسانی هستند که بی معطلی سفارش‌های از قبل گذاشته شده میکر‌ها را پر می‌کنند.

تصور کنید 100 عدد بیت کوین برای فروش در صرافی سفارش‌گذاشته اید و منتظر پر شدن آن هستید، در این حالت شما یک میکر هستید، درواقع سفارش شما به ساخته شدن بازار کمک کرده است. در این صورت اگر معامله انجام شود کارمزد شما کمتر خواهد بود.

حال تصور کنید شخصی دیگر آمده و بدون معطلی 100 بیت کوین شما را در قیمت توافقی که شما تایین کرده‌اید خریداری می‌کند، در این حالت آن شخص تیکر حساب می‌شود و کارمزد بیشتری باید پرداخت کند. زیرا سفارش او بی معطلی انجام شده و از نقدینگی در جریان بازار می‌کاهد.

برعکس این نیز امکان‌پذیر است. اگر شخصی سفارشی برای خرید تعدادی بیت کوین در بازار ثبت کند و منتظر پر شدن آن بماند باز هم میکر حساب می‌شود. طرف دوم معامله که بی معطلی اقدام به پر کردن سفارش شخص اول و فروش بیت کوین‌های خود می‌کند؛ تیکر در نظر گرفته می‌شود. میکر‌ها همواره مانند بازار ساز عمل کرده و به رونق معاملات می افزایند.

تقریبا در تمامی صرافی‌ها میکر‌ها کارمزد کمتری نسبت به تیکر‌‌ها پرداخت می‌کنند.

چه صرافی‌هایی کمترین کارمزد را ارائه می‌دهند؟

در ادامه به معرفی چند صرافی معتبر جهانی که کمترین کارمزد‌‎ها را ارائه داده و راهکاری نیز برای کاهش کارمزد‌ها در نظر گرفته‌اند معرفی می‌کنیم. تمامی این صرافی‌ها از نظر سابقه و اعتبار تا حد بالایی قابل اعتماد و ثابت شده هستند.

HitBTC

صرافی HitBTC یکی از قدیمی‌ترین صرافی‌های معاملات رمز ارزی است. این پلتفرم از سال 2013 فعال بوده و تاکنون اعتبار خود را به خوبی ثابت کرده است. این صرافی معتبر یکی از بهترین پلتفرم‌ها از نظر کارمزد معاملات است. میانگین کارمزد در صرافی HitBTC بسته به حجم معاملات، برای میکر 0.1 % و برای تیکر 0.25 درصد از حجم معامله است.

همچنین این صرافی برای کاربران قدیمی‌تر که سابقه معاملات بالایی دارند، تخفیفی در کارمزد نیز در نظر گرفته است.

Binance

صرافی بایننس، بزرگترین صرافی معاملات رمز ارزی است که از نظر حجم معاملات و تعداد کاربران رتبطه اول را به خود اختصاص داده است. بایننس در کنار اعتبار کافی و نقدینگی بالا، یکی از صرافی‌هایی است که کمترین کارمزد‌ها را به کاربران ارائه می‌دهد. صرافی بایننس برای میکر و تیکر یکسان بوده و مقدار 0.1 درصد در نظر گرفته شده است. کارمزد صرافی‌های رمز ارزی در مقایسه با پلتفرم‌های معاملاتی بازار سهام و یا کامودییتی‌ها بسیار ناچیز در نظر گرفته شده است.

صرافی بایننس برای کاربرانی که در معاملات خود از توکن BNB استفاده می‌کنند 25 درصد تخفیف در کارمزد در نظر گرفته است. این تخفیف در مبالغ بالا چشمگیر خواهد بود.همچنین با افزایش حجم معاملات و گذر از مقادیر مشخصی، بایننس کارمزدی مضاعف برای معامله‌گر در نظر گرفته است.

Phemex

فیمکس یک صرافی نسبتا نوپا اما با هدف است. این صرافی از سال 2019 شروع به‌کار کرده و موفق به جذب مشتریانی نیز در این حوزه شده است. فیمکس مقدار 0.1 درصد کارمزد برای تمامی معامله‌گران خود اعم از میکر و تیکر در نظر گرفته است.

Kucoin

صرافی کوکوین یکی از کمترین کارمزد‌ها را برای معامله‌گران در نظر گرفته است. همچنین این صرافی چندین فاکتور را برای اخذ کارمزد از کاربران خود در نظر می‌گیرد. این فاکتور‌ها شامل: حجم معاملات، سابقه معامله‌گر، میکر یا تیکر بودن و مواردی از این قبیل هستند.

مقدار کارمزد معاملات در کوکوین عددی بین 0.012 تا 0.1 درصد است. همانطور که گفتیم بسته به عوامل بالا کارمزد می‌تواند بین این دو مقدار در نظر گرفته شود.

از طرف دیگر صرافی کوکوین نیز مانند بایننس، برای کاربرانی که توکن بومی پلتفرم برای معاملات استفاده می‌کنند. تخفیفی در کارمزد در نظر گرفته است.

کلام آخر

مسئاله کارمزد برای معامله‌گرانی که از سرمایه‌‍ کلان برای معاملات خود استفاده می‌کنند بسیار پر اهمیت است. حتی درصد‌های ناچیز کارمزد در مبالغ بالا خود را نشان خواهد داد. پس در نظر گرفتن کارمزد معاملات برای انتخاب پلتفرم مد نظر و همچنین فراگیری راه‌هایی برای کاهش نیز بسیار پر اهمیت خواهد بود.

در این مقاله سعی کردیم چند پلتفرم قابل اعتماد که از کارمزد‌های‌ کم برخوردار هستند را معرفی کنیم. امیدواریم که این مطلب برای کاربران مفید واقع شود.

منبع مقاله: کارمزد معاملات ارز دیجیتال چگونه محاسبه می‌شود؟

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه