امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 http://allnews.cloob24.com
0

سوالی همواره فعالان و سرمایه‌گذاران حوضه دارایی‌های رمزنگاری درگیر خود کرده، این است که آیا امکان بازیابی رمز ارز از دست رفته وجود دارد؟ اگر گوشی موبایل یا لپتاپی که داخلش کیف پول داشتیم گم یا خراب شود چگونه می‌شود دوباره به کیف پول خود دسترسی داشته باشیم؟ آیا در صورت گم شدن کیف پول سخت‌افزاری خود چطور؟ امکان بازیابی رمز‌ارزها وجود دارد؟ در این مقاله همراه ما باشید تا در مورد این موضوع مهم صحبت کنیم.

کیف پول و بلاکچین

کلید خصوصی مهم‌ترین اصل برای دارایی رمزنگاری است. اما قبل هر چیز لازم است اعلام کنیم که دارایی‌های رمزنگاری در کیف‌ پول ذخیره نمی‌شوند، بلکه کیف پول تنها راه دسترسی به دارایی را فراهم می‌کند. تمامی ارز‌های دیجیتال در شبکه‌های بلاکچینی هستند و از آن خارج نمی‌شود.

مانند کارت بانکی تنها دسترسی به حساب بانکی را فراهم می کند و پول در خود کارت ذخیره نمی‌شود. حال به این نتیجه میرسیم که در صورت مفقود شدن کیف پول، دزیده شدن موبایل یا مواردی از این قبیل دارایی شما همچنان در بلاکچین باقی خواهد ماند و درصورتی که کلید خصوصی کیف پول را همچنان در اختیار داشته باشید می‌توانید به سادگی دارایی خود را بازیابی کنید.

مفهوم کلید خصوصی در کیف پول

همانطور که گفتیم کیف پول تنها انشعابی از بلاکچین و مسیری برای دسترسی به دارایی خود در بلاکچین است. حال این مسیر چگونه به واسطه دارندگان باز می‌شود؟ کلید خصوصی

بسته به کیف پول‌‌ها و شبکه بلاکچینی کلید خصوصی می‌تواند متفاوت باشد. این کلید‌ها می‌تواند رشته‌ای 12 یا 24 کلمه‌ای از اعداد تصادفی یا رشته‌ کدی کاملا متصادفی از اعداد سمبول‌ها یا حروف باشد. زمانی که کاربر کیف پولی را در گوشی یا لپتاپ خود نصب می‌کند کیف پول اقدام به ساخت کلید خصوصی می‌کند.

امضای تمامی تراکنش‌های در بلاکچین توسط کلید خصوصی شخص انجام می‌شود و همچنین تنها راه بازیابی دارایی در کیف‌ پول‌های گم شده کلید خصوصی است.

چگونه دارایی از دست رفته را بازیابی کنیم؟

در صورتی که کیف پول گرم شما (کیف پول نرم افزاری)، به‌دلیل از کار افتادن گوشی موبایل یا کامپیوتر شخصی یا به سرقت رفتن گوشی یا لپتاپ از دست رود. تنها را باز یابی دارایی رمزنگاری خود استفاده از کلید خصوصی است.

برای بازیابی کیف پول از دست رفته تنها کافیست، نسخه‌ای جدید از همان کیف پول را در دستگاه جدیدی، گوشی یا لپتاپ نصف کرده و کلید خصوصی خود که قبل کیف پول برای شما تولید کرده بود را در آن وارد کنید. حال به سادگی دارایی به کیف پول جدید باز خواهد گشت.

در صورت گم کردن کلید خصوصی، هیچ راهی برای بازیابی دارایی کیف پول از دست رفته وجود ندارد.کلید خصوصی را به هیچ وجه در گوشی موبایل، ایمیل یا دیگر پایگاه داده‌های دیجیتالی ذخیره نکنید.از کلید خصوصی خود اسکرین شات نگیرید.کلید خصوصی را حتما در چندین کاغذ و یادداشت کرده و درکنار مدارک مهم خود در جایی امن نگهداری کنید.چندین راه‌کار برای افزایش امنیت کیف پول و حساب صرافی

برای افزایش امنیت کیف پول نیز چندین راهکار وجود دارد که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

در صورت استفاده از کیف پول موبایلی حتما از رمز‌عبور برای باز شدن آن استفاده کنید. رمزعبور سخت انتخاب کنید و آن را با هیچکس به اشتراک نگذارید. در این صورت زمانی که گوشی موبایل شما به سرقت رفت، سارق به سرعت و سادگی نمی‌تواند به کیف پول دسترسی پیدا کرده و دارایی شما را انتقال دهد. این اتفاق می‌تواند برای شما کمی زمان بخرد تا دارایی خود را بازیابی و به کیف پول جدیدی منتقل کنید.

اگر از صرافی‌های رمز‌ارزی استفاده می‌کنید. دارایی سنگینی درون آنها نگه‌ندارید. اگر قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت یا هولد کردن دارید، حتما رمز‌ارز خود را به کیف پول شخصی منتقل کنید.

در صورتی هم که قصد ترید کردن‌‎های کوتاه مدت دارید و الزام هست که دارایی شما در صرافی نگهداری شود، حتما مقداری از دارایی را به اینکار اختصاص دهید که ریسک از دست دادن آن را پذیرفته باشید.

برای استفاده از حساب صرافی‌ها، حتما از رمز‌عبور دو مرحله‌ای google authenticator استفاده کنید. این نرم‌افزار هر یک دقیقه یک رمز عبور جدید تولید می‌کند که تنها به مالک حساب دسترسی به آن را می‌دهد.

حتما یک نسخه پشتیبان از google authenticator خود داشته باشید تا در صورت از دست رفتن گوشی موبایل خود امکان بازیابی آن وجود داشته باشد.

برای استفاده از صرافی‌های خارجی برای انجام معاملات، به هیچ وجه از شماره موبایل و رمز‌عبور دو مرحله‌ای پیامکی استفاده نکنید.

در صورت انجام تراکنش اشتباه در بلاکچین امکان بازیابی آن وجود دارد؟

اگر به‌طور کوتاه بخواهیم جواب دهیم، پاسخ خیر است! بلاکچین به دلیل ماهیت غیرمترکز آن، امکان بازیابی تراکنش انجام شده در آن وجود ندارد. بلاکچین ماهیتی تغییر ناپذیر دارد. وقتی بلاکی ایجاد می‌شود و تراکنش‌ها در آن ثبت می‌شوند دیگر غیرقابل تغییر است تا ابد باقی خواهد ماند.

شبکه‌های بلاکچینی آدرس‌های با چهارچوب یکسان دارند، معمولا اگر آدرسی را وارد کنید که کلا خارج از چهارچوب باشد، کیف پول اخطار آدرس اشتباه می‌دهد و اجازه انجام تراکنش را صادر نمی‌کند. اما اگر چهارچوب را رعایت کنید اما جزئیات آدرس را اشتباه وارد کنید، تراکنش انجام شده و به شخص دیگر منتقل می‌شود. در این مورد دیگر راهی برای بازگرداندن تراکنش وجود ندارد.

قبل از انجام تراکنش‌های سنگین حتما یک تراکنش آزمایشی با مبلغ ناچیز انجام دهید.همواره نهایت دقت را در انجام تراکنش‌های رمز‌ارزی به خرج دهید.برای انتقال کیف پول به کیف پول می‌تواند از اسکن QRCode نیز استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی یکی از مهم‌ترین مسائل تازه کاران دنیای رمز‌ارز بپردازیم. حفظ و نگهداری از دارایی دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است. با وجود اینکه امنیت بلاکچین تاکنون ثابت شده است، با رعایت چند نکته کلیدی دیگر می‌توان با خیال راحت از دارایی دیجیتالی خود نگهداری کرد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه