امروز سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 http://allnews.cloob24.com
0

استیبل کوین (Stable Coin):

معمولاً یک ارز دیجیتال است که توسط ارزش دارایی زیربنایی وثیقه می شود. اینکه آن دارایی زیربنایی ممکن است از یک کوین به کوین دیگر متفاوت باشد، که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.بسیاری از استیبل کوین‌ها با نسبت 1:1 با ارزهای فیات خاصی مانند دلار آمریکا یا یورو که می‌توانند در صرافی‌ها معامله شوند، مرتبط هستند. سایر استیبل کوین‌ها به انواع دیگر دارایی‌ها، مانند فلزات گرانبها مانند طلا یا حتی سایر ارزهای دیجیتال متصل هستند. اگرچه بیت کوین همچنان محبوب ترین ارز رمزنگاری شده است، اما از نوسانات بالایی در ارزش گذاری خود رنج می برد. به عنوان مثال، از سطح حدود 5/000 دلار در اوج فروش همه‌گیری کرونا در مارس 2020 به تقریباً 65/000 دلار در آپریل 2021 رسید، قبل از اینکه در ژوئن 2021 با بیش از 50 درصد کاهش به حدود 30/000 دلار رسید.معمول است که ببینیم ارز دیجیتال در عرض چند ساعت بیش از 10 درصد در هر جهت حرکت می کند.

این نوع نوسانات کوتاه مدت، بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه ی محبوب را برای استفاده روزمره توسط عموم نامناسب می کند.اساساً، یک ارز باید به عنوان وسیله مبادله پولی و شیوه ذخیره ارزش پولی عمل کند و ارزش آن باید در مدت زمان طولانی تری نسبتاً ثابت بماند.

چرا استیبل کوین ها مهم هستند:

برای مثال، استیبل کوین USDC توسط دارایی‌های دلاری با ارزش منصفانه حداقل برابر با USDC در گردش در حساب‌های مجزا با موسسات مالی تحت نظارت ایالات متحده پشتیبانی می‌شود. چنین حساب هایی توسط یک شرکت حسابداری مستقل تأیید می شوند.(یعنی به طور عمومی تأیید می شوند)مانند بسیاری از استیبل کوین های دیگر، USDC در حال حاضر بر روی بلاک چین اتریوم کار می کند. استیبل کوین ها عاری از نوسانات ارزهای رمزنگاری شده غیر مرتبط هستند.استیبل کوین‌ها سعی می‌کنند با گره زدن ارزش ارزهای دیجیتال به سایر دارایی‌های با ثبات‌تر،معمولاً ارزهای فیات (ارز صادر شده توسط دولت مانند دلار یا یورو) با نوسانات قیمت مقابله کنند.

برخی از ویژگی های استیبل کوین ها:استیبل کوین ها در هر زمان و مکانی به صورت آنلاین در دسترس همه هستند.آنها سریع، ارزان و ایمن برای انتقال هستند.آنها به صورت دیجیتالی بومی اینترنت و قابل برنامه ریزی هستند.استیبل کوین های دارای پشتوانه:

مزایای ارزهای دیجیتال با پشتوانه دارایی این است که کوین ها توسط دارایی‌هایی که خارج از فضای ارزهای دیجیتال در نوسان هستند، تثبیت می‌شوند، یعنی دارایی زیربنایی با هم مرتبط نیست و ریسک مالی را کاهش می‌دهد.بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها همبستگی بالایی دارند، به طوری که دارندگان ارزهای دیجیتال نمی‌توانند بدون خروج از بازار یا پناه بردن به استیبل کوین‌های دارای پشتوانه دارایی، از افت قیمت‌های گسترده فرار کنند.

با پشتوانه ارزهای دیجیتال:

استیبل کوین های دارای پشتوانه ارزهای دیجیتال با ارزهای دیجیتال به عنوان وثیقه صادر می شوند که از نظر مفهومی شبیه به استیبل کوین های دارای پشتوانه فیات است. با این حال، تفاوت قابل توجه بین این دو طرح در این است که در حالی که وثیقه فیات معمولاً خارج از بلاک چین اتفاق می‌افتد، ارز دیجیتال یا دارایی رمزنگاری که برای پشتیبانی از این نوع استیبل کوین‌ها استفاده می‌شود، روی بلاک چین انجام می‌شود و از قراردادهای هوشمند به شکل غیرمتمرکزتری استفاده می‌شود. در بسیاری از موارد، این کارها با اجازه دادن به کاربران برای گرفتن وام در مقابل یک قرارداد هوشمند از طریق قفل کردن وثیقه کار می‌کنند و در صورت کاهش ارزش استیبل کوین، پرداخت بدهی‌هایشان ارزشمندتر می‌شود. برای جلوگیری از خرابی‌های ناگهانی، کاربری که وام می‌گیرد ممکن است با قرارداد هوشمند منحل شود، اگر وثیقه‌اش به ارزش برداشت بسیار نزدیک شود.

تتر، بزرگترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار، با اتهام ناتوانی در انجام حسابرسی برای ذخایر خود در حالی که به طور مداوم میلیون ها دلار چاپ می کند، مواجه شده است. بسیاری ایجاد غیرقابل تایید کوین های جدید خود را به افزایش قیمت بیت کوین در سال 2017 نسبت می دهند.

Maker، شاید معروف ترین صادرکننده استیبل کوین است که از این مکانیسم استفاده می کند، این کار را از طریق سرویسی به نام “Vault”  انجام می دهد که وثیقه ارز دیجیتال کاربر را قفل می کند. سپس، هنگامی که قرارداد هوشمند متوجه شد وثیقه تضمین شده است، کاربر می تواند از آن برای قرض گرفتن دای تازه ضرب شده، استیبل کوین استفاده کند.

استیبل کوین الگوریتمی:

استیبل کوین الگوریتمی به هیچ وجه وثیقه نمی شود. در عوض، کوین ها یا سوزانده می شوند یا برای حفظ ارزش کوین در راستای قیمت هدف ایجاد می شوند. فرض کنید استیبل کوین از قیمت هدف 1 دلار به 0.75 دلار کاهش یابد. این الگوریتم به طور خودکار یک بخش از کوین ها را می سوزاند تا قیمت استیبل کوین را بالا ببرد. درست کردن این نوع پروتکل استیبل کوین دشوار است و در سال های اخیر چندین بار امتحان شده و شکست خورده است. با این حال، کارآفرینان به تلاش خود ادامه می دهند.یکی از معدود نمونه‌های کار با استفاده از این مدل تا به امروز به نام UST شناخته می‌شود که توسط پروژه بلاک چین Terra ایجاد شده است.

انواع وثیقه استیبل کوین ها:

با استفاده از این چارچوب، استیبل کوین ها دارای طیف وسیعی هستند و استیبل کوین های وثیقه شده از انواع مختلفی از دارایی ها به عنوان پشتوانه استفاده می کنند:

فیات:

فیات رایج ترین وثیقه برای استیبل کوین ها است. دلار آمریکا محبوب‌ترین ارز در بین ارزهای فیات است، اما شرکت‌ها در حال بررسی استیبل کوین‌های مرتبط با سایر ارزهای فیات مانند BiLira هستند که به لیر ترکیه متصل است.

فلزات گرانبها:

برخی از ارزهای دیجیتال با ارزش فلزات گرانبها مانند طلا یا نقره مرتبط هستند.

ارزهای رمزنگاری شده:

برخی از استیبل کوین ها حتی از سایر ارزهای رمزنگاری شده مانند اتر، توکن اصلی شبکه اتریوم، به عنوان وثیقه استفاده می کنند.

در اینجا نحوه عملکرد استیبل کوین ها آمده است:

مزیت استیبل کوین ها این است که به گونه ای ساخته شده اند که در برابر نوسانات مقاومت کنند که دیگر ارزهای دیجیتال اینطور نیستند. علاوه بر این، آنها می توانند تحرک و دسترسی را ارائه دهند. این یک ارز دیجیتال با ثبات تر است که غیرمتمرکز است. این بدان معناست که به یک سیستم یا آژانس متمرکز وابسته نیست. این به نوبه خود به آن خودمختاری می دهد.

چندین دلیل دیگر برای محبوبیت استیبل کوین در بین سرمایه گذاران وجود دارد. این امکان انتقال سریعتر پول و حفظ حریم خصوصی داده های مالی را فراهم می کند. علاوه بر این، استیبل کوین ها همچنین به کاربران اجازه می دهد تا هزینه های خدمات مالی را دور بزنند.

از چند جهت، استیبل کوین‌ها ممکن است مانند سایر سرمایه‌گذاری‌های ارز دیجیتال نباشند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که از نظر ارزش در جای خود باقی بمانند. این بدان معنی است که در حالی که ارزش آنها کاهش نخواهد یافت، افزایش نیز نخواهد داشت. این را می توان با مقایسه کوین USD با بیت کوین درک کرد. از زمان پیدایش، سکه USD به سختی از ارزش 1 دلاری خود نوسان داشته است. از سوی دیگر، بیت کوین در سال 2019 به 4000 دلار و تا می 2021 به 60000 دلار رسید.

عاقلانه است که استیبل کوین ها را به عنوان نوعی پول نقد دیجیتال در نظر بگیریم. با این حال، علی رغم ماهیت پایدار آن، همچنان یک ارز دیجیتال است. بنابراین، هنوز یک موجودیت جدیدتر است که ممکن است خطرات کشف نشده ای داشته باشد.

اگر می خواهید تمام پس انداز خود را سرمایه گذاری کنید، ارز دیجیتال می تواند گزینه خطرناکی باشد. با ذهنی باز به استیبل کوین ها نزدیک شوید و منطقه را کاوش کنید. شما همچنین می توانید از استیبل کوین ها به عنوان اولین گام خود برای سرمایه گذاری در نوعی از ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

محبوب ترین استیبل کوین ها کدامند:

Diem:

Diem (که قبلاً با نام Libra شناخته می شد) یک استیبل کوین در دست ساخت است که در ابتدا توسط پلتفرم رسانه اجتماعی قدرتمند و جهانی فیس بوک طراحی شد. در حالی که libra راه‌اندازی نشده است، تاثیر روانی آن بیشتر از هر استیبل کوین دیگری بوده است.

دولت‌ها، به‌ویژه چین، اکنون در حال بررسی ارزهای دیجیتالی الهام‌گرفته از رمزارز خود هستند، تا حدی به این دلیل که نگران هستند پرداخت روزانه یک تهدید رقابتی باشد زیرا فیس‌بوک یک شرکت چند ملیتی با میلیاردها کاربر از سراسر جهان است.در ابتدا، انجمن Diem، گفت که Diem توسط “سبدی” از ارزها، از جمله دلار آمریکا و یورو پشتیبانی می شود. اما به دلیل نگرانی های نظارتی جهانی، انجمن از آن زمان از چشم انداز اصلی بلندپروازانه خود عقب نشینی کرده است. در عوض، اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تمرکز بر توسعه چندین استیبل کوین است که هر کدام توسط یک ارز ملی جداگانه پشتیبانی می‌شوند.

انتظار می رفت که اولین استیبل کوین آن، دلار Diem، در ژانویه 2021 راه‌اندازی شود.

تتر Tether:

تتر (USDT) یکی از قدیمی ترین استیبل کوین ها است که در سال 2014 راه‌اندازی شد و تا به امروز محبوب ترین و با ارزش ترین از نظر ارزش بازار است.

مورد استفاده اولیه USDT انتقال سریع پول بین صرافی ها برای استفاده از فرصت های آربیتراژ زمانی است که قیمت ارزهای دیجیتال در دو صرافی متفاوت است. معامله گران می توانند از این اختلاف درآمد کسب کنند. اما کاربردهای دیگری نیز پیدا کرده است. واردکنندگان چینی مستقر در روسیه نیز از USDT برای ارسال میلیون‌ها دلار ارزش به آن سوی مرزها استفاده کرده‌اند و از کنترل‌های شدید سرمایه در چین عبور می‌کنند.

شرکت Tether Ltd که USDT صادر می کند، درگیر یک نبرد حقوقی 22 ماهه با دادستان کل نیویورک بر سر اتهاماتی بود که Bitfinex  سعی داشت با استفاده از وجوه گرفته شده از Tether، کسری 850 میلیون دلاری را پوشش دهد.در نهایت، این پرونده در 23 فوریه 2021 حل شد و تتر و بیت فینکس مجبور شدند 18.5 میلیون دلار بپردازند و گزارش های سه‌ماهه ای را ارائه کنند که ذخایر استیبل کوین تتر را برای دو سال آینده نشان می دهد.

کوین USD:

USD Coin که در سال 2018 راه‌اندازی شد، یک استیبل کوین است که به طور مشترک توسط شرکت های ارزهای دیجیتال Circle و Coinbase از طریق کنسرسیوم مرکز مدیریت می شود.

مانند تتر قبل از تغییر به سمت ترکیبی از دارایی های وثیقه، USD Coin با عرضه در گردش تقریبا 26 میلیارد دلار،به دلار آمریکا متصل است. تا سال 2023، Circle در ارائه اخیر اظهار داشت که پیش بینی می کند عرضه به 190 میلیارد دلار برسد.

دای DAI:

DAI که بر روی پروتکل MakerDAO اجرا می شود، یک استیبل کوین در بلاک چین اتریوم است. دای که در سال 2015 ایجاد شد، به دلار آمریکا متصل است و توسط اتر، رمز پشتیبان اتریوم، پشتیبانی می‌شود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه