امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 http://allnews.cloob24.com
0

بیت کوین به‌عنوان پادشاه ارز‌های دیجیتال همواره محبوبیت خود را حفظ کرده است. هرچند باوجود محبوبیت خود از مشکلاتی نیز رنج می‌برد. یکی از بزگترین ایرادات وارده به بیت کوین، ضعف این ارزدیجیتال در سرعت انجام تراکنش‌های مالی و کارمزد بالای آن است. همین ضعف باعث شده بیت کوین کمتر به‌عنوان درگاه پرداخت جهانی و خرد مورد استفاده قرار بگیرد. بیت کوین کش ارز دیجیتالی است که در سال 2017 با هدف برطرف کردن همین مشکل پا به عرصه گذاشت. حال چقدر در انجام این هدف موفق بوده است؟ بیت کوین کش چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟ در این مقاله به درباره این موارد صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه مختصری از پیدایش بیت کوین کش (Bitcoin Cash)

همانطور که گفته شد، بیت کوین از مشکلاتی در باب خدمات پرداختی رنج می‌برد. این مشکل تا جایی پیشرفت که در سال 2017 بالاخره جامعه بیت کوین تصمیم به ایجاد راه حلی جدی برای این مشکل بگیرند. برخی از توسعه‌دهندگان نظر به این داشتند بیت کوین نیازمند افزایش سایز بلاک‌های خود است اما برخی دیگر بر این باور بودند که بیت کوین باید اصالت خود را حفظ کند و همین‌طور که هست بماند.

این دوگانگی تا جایی پیشرفت که بالاخره جامعه بیت کوین به دو پارچه تبدیل شد و مسیر توسعه‌دهندگان آن از هم جدا شد. سپس بلاکچین با اصلی‌ترین هاردفورک خود به دو شاخه مستقل تقسیم شد. حاصل این دو اتفاق به وجود آمدن رمز‌ارز جدیدی به‌نام بیت کوین کش بود.

بیت کوین کش چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین کش به دلیل اینکه زاده بیت کوین هست شباهت بسیاری از نظر فنی با این ارزدیجیتال دارد. می‌توان گفت تفاوت اصلی بیت کوین کش، افزایش سایز بلاک‌های بلاکچین است. بلاک‌ها مکانی هستند که جمعی از تراکنش‌ها در آن جای می گیرند. به‌طبع هرچه سایز بلاک بزرگتر باشد تراکنش‌ها راحت‌تر و با هزینه کمتری ثبت خواهند شد.

حجم بلاک‌های بیت کوین 1 مگابایت است که اجازه ثبت تنها 7 تراکنش را به اعتبار‌سنج‌های شبکه می‌دهد. اما بیت کوین کش در ابتدا حجم بلاک‌ها را به 8 مگابایت افزایش داد و سپس در به‌روز رسانی‌های بعدی آن را به 32 مگابایت رساند. با اینکار فشار پردازش شبکه کاهش یافت و هزینه ثبت بلاک‌ها بسیار کمتر از بیت کوین شد.

بیت کوین کش همانطور که از نامش پیداست یک گزینه بسیار مناسب برای خدمات پرداخت جهانی است. به‌دلیل کارمزد پایین شبکه حتی تراکنش‌های خرد نیز می‌تواند به بهترین شکل با بیت کوین کش انجام شود.

شباهت و تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

هر دو از مکانیزم اجماع اثبات کار (POW) استفاده می‌کنند.هر دو محدودیت عرضه 21 میلیون واحد را برای کوین خود مشخص کرده‌اند.تا حد بالایی ساختار فنی دو شبکه شبیه به هم هستند.بیت کوین کش از سایز بلاک بیشتر از بیت کوین استفاده می‌‌کند.تراکنش‌ها در بیت کوین سریع‌تر و ارزانتر هستند.به‌دلیل هش ریت پایین‌تر بیت کوین کش شبکه آن نسبت به بیت کوین امنیت کمتری دارد.

نقاط قوت بیت کوین کش

تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر – بیت کوین کش با کارمزد چند سنتی خود و همچنین توانایی پردازش 100 تراکنش در ثانیه می‌تواند به یک پلتفرم جهانی معتبر و قابل اطمینان تبدیل شود. هرچند نسبت به پلتفرم‌های متمرکز مانند ویزا همچنان مسیر طولانی در پیش روی خود دارد.

مقیاس‌پذیری بیشتر – به دلیل افزایش سایز بلاک‌ها بیت کوین کش از  قدرت پردازش بیشتری برخوردار شده است. با افزایش پردازش شبکه امکان ایجاد برخی امکانات جدید (مانند قرارداد‌های هوشمند ساده) نیز فراهم شده است. در کل شبکه بیت کوین کش از نظر پردازش ثبات بیشتری نسبت به بیت کوین دارد.

دسترسی بهتر – بیت کوین کش از امکاناتی نظیر دستگاه‌های خودپرداز، پشتیبانی توسط طیف وسیعی از صرافی‌ها و مقبولیت نسبتا بیشتری نسبت به بسیاری از رمز‌ارز‌های دیگر برخوردار است.

نقاط ضعف بیت کوین کش

پذیرش نسبتا پایین – امروزه در صنعت بلاکچین تمام تمرکز توسعه‌دهندگان به مباحث فنی، امنیت و پردازش شبکه معطوف شده است. امر بسیار مهمی به‌نام مقبولیت عام، تاثیر شبکه‌ای (Netwtork effect) و پذیرش نادیده گرفته شده است. پذیرش مرحله نهایی موفقیت دنیا رمز‌ارز است، هرچقدر که توسعه‌دهندگان درگیر مباحث فنی باشند با این حال این پذیرش عام است که کلید موفقیت یک پروژه را رقم می‌زند. در این مورد بیت کوین از بیت کوین کش بسیار بهتر عملکرده است.

امنیت کمتر – تراکنش‌های سریع‌تر بیت کوین کش، توان استخراج کمتری می‌طلبد. همین امر باعث کاهش هش ریت شبکه نسبت به بیت کوین و در نتیجه امنیت کمتر شبکه بیت کوین کش نسبت به بیت کوین می‌شود.

برندینگ سخت زیر سایه بیت کوین – با وجود اینکه بیت کوین کش از بسیاری جهات کاربرد پذیر‌تر از بیت کوین است، با این حال همواره زیر سایه بیت کوین مانده و کمتر دیده شده است. شاید اگر بیت کوین کش با نامی غیر از بیت کوین معرفی می‌شد می توانست از نظر بازاریابی بهتر عمل کند. به‌دوش کشیدن چنین نام بزرگی و رقابت با پادشاه ارز‌های دیجیتال قطعا کار سختی است.

تاثیرات زیست محیطی – شبکه بیت کوین کش از نظر فنی مانند بیت کوین فعالیت می‌کند. هر دو از سازوکار اثبات کار و عمل استخراج استفاده می‌کنند. استفاده از دستگاه‌های ماینر، مصرف برق بالا تاثیرات مخربی برای محیط زیست دارد.

بیت کوین یا بیت کوین کش، کدام بهتر است؟

پاسخ‌ دادن به این سؤال بسته به دیدگاه و نوع استفاده شما دارد. اگر به دنبال بلاکچینی برای انجام برخی تراکنش‌های مالی و پرداخت دارید، قطعا بیت کوین کش بهترین گزینه است. تنها با خرج چند سنت می‌تواند تراکنش‌ خود را انجام دهید. اما اگر به‌دنبال یک دارایی ایمن و پر پتانسیل برای سرمایه‌گذاری هستید، تاریخ نشان‌داده که بیت کوین گزینه بهتری خواهد بود.

بیت کوین کش از سقف تاریخی خود در سال 2017 تاکنون درحال تجربه نزول قیمتی بوده، اما بیت کوین عملکرد فوق‌العاده‌ای در سال‌های اخیر از خود نشان داده است. پس می‌توان گفت اگر قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارید بیت کوین می‌تواند گزینه بهتری باشد.

بیت کوین کش قطعا یک رمز‌ارز پرپتانسیل است. در آینده‌ای نچندان دور می‌تواند ارزش سابق خود را بدست آورده و بسیار فراتر رود. با رعایت مدیریت سرمایه بیت کوین کش نیز می‌تواند یک سرمایه‌گذاری سودساز در آینده باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی و مقایسه دو ارز دیجیتال مطرح بازار، بیت کوین و بیت کوین کش پرداختیم. همانطور که گفته شد هرکدام نقاط و ضعف و قوت خاص خود را داشته و بسته به استفاده شما می‌توانند مناسب باشند. قطعا بیت کوین پادشاه ارز‌های دیجیتال و بیت کوین کش نیز یکی از بزرگان و تاثیرگذاران این حوزه است پس با قطعیت نمی‌توان گفت کدام از دیگری بهتر است.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه