امروز سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 http://allnews.cloob24.com
0

بلاکچین، فناوری که روز به روز دریچه‌های جدیدی بر روی زندگی بشر باز می‌کند. فناوری که از اقتصاد تا هنر گسترده شده و تاثیرات غیرقابل انکاری را به وجود آورده است. به‌طوری که حتی فدارسیون‌های ورزشی نیز از این فناوری انقلابی آگاه شده و به دنبال بهره‌برداری از آن هستند. از این‌رو فدراسیون ورزشی بسگتبال آمریکا با همکاری با یک شرکت فناوری اقدام به توسعه و تولید توکن‌های غیرمثلی از صحنه‌های جذاب بازی لیگ بسگتبال آمریکا کردند. در ادامه به معرفی این پلتفرم پرطرفدار خواهیم پرداخت.

NBA Top Shots چیست؟

پس از ظهور و همه‌گیر شدن تکنولوژی بلاکچین و توکن‌های غیرمثلی (NFT)، فدراسیون بسگتبال آمریکا تصمیم به احداث پلتفرمی برای تولید و فروش توکن‌های غیرمثلی با موضوع بسگتبال گرفت. این پروژه از همکاری فدراسیون بسگتبال آمریکا و شرکت فناوری محور Dapper Labs آغاز شد. این پروژه در ابتدا در بستر بلاکچین Flow فعالیت می‌کرد اما چندی بعد که شهره این توکن‌ها در بین طرفداران تکنولوژی پیچید بلاکچین اتریوم را نیز به پلتفرم خود اضافه کرد. NBA Top Shots که به معنی صحنه‌های برتر لیگ بستگبال ان بی ای است، توکن‌هایی هستند متشکل از صحنه‌های کوتاه بسگتبال، معرفی بازیکن‌های مطرح و همچنین اطلاعات آماری مانند تعداد بازی‌ها، تعداد امتیاز‌های کسب شده و مواردی از این قبیل. خیلی زود این پلتفرم و محصولات آن مورد توجه علاقمندان قرار گرفت. هم‌اکنون چندین میلیون دلار از این توکن‌ها فروش رفته و روز به روز به تعداد علاقه‌مندان آن اضافه می‌شود.

NBA TopShot

چگونه می‌توان توکن‌های NBA را خرید؟

تیم توسعه پلتفرم، هر چند وقت یکبار رویدادی به نام Drop برگزار می‌کنند. این رویداد دوره زمان مشخصی ندارد و به‌صورت تصادفی اتفاق می‌افتد. در این رویداد بسته‌های جدیدی از اتفاقات اخیر لیگ NBA تولید شده و درغالب NFT عرضه می‌شوند. این بسته‌ها قیمتی از چند دلار تا چند ده هزار دلار می‌توانند داشته باشد. برای دریافت این دراپ‌ها باید در سایت ثبت‌نام کرده و منتظر اتفاق افتادن این رویداد بمانید.

همچنین قسمتی در سایت وجود دارد به‌نام Market Place، در این قیمت کاربران به خرید و فروش توکن‌های از پیش دراپ شده می‌پردازند. به‌طبع هرکس می‌تواند قیمت پیشنهادی خود را داشته باشد. بسته به کمیابی توکن‌ها و میزان طرفدار آنها قیمت‌ها نیز متفاوت است.

این توکن‌ها به دلار، اتریوم و توکن فلو (Flow) قابل معامله هستند.

اگر علاقمند به شرکت در دراپ‌ها هستید، باید همواره سایت NBAtopshots را زیر نظر داشته باشید.

Topshot Tokens

معرفی دسته‌‌بندی توکن‌های NBA

توکن‌های NBA که در رویدادها دراپ می‌شود در بسته به کمیابی آنها در دسته‌بندی های متفاوتی تقسیم بندی می‌شوند. این تقسیمات شامل

Common – توکن‌های معمول بیشتر از همه دارپ شده و ارزش کمتری خواهند داشت. این توکن‌ها در 95 درصد مواقع دراپ می‌شوند.Fandom – این توکن‌ها نسبتا کم‌یاب بوده و به‌طبع ارزش بالا‌تری خواهد داشت. این دسته در 2.5درصد مواقع دراپ می‌شود.Rare – توکن‌های نایاب شامل هیجان انگیز‌ترین لحظه‌ای بسگتبال که قیمت بالایی دارند. تنها 1.6 درصد شناس دراپ شدن آنها وجود دارد.Legendary – توکن‌های افسانه‌ای که نوعی نایاب هستند و تاریخی‌ترین لحظه‌های بسگتبال را در خود جای داده‌اند. این دسته از توکن‌ها تنها 0.09 درصد شانس دراپ شدن دارند. همین نایابی آنها باعث قیمت بسیار بالای آنها می‌شود.

دسته‌بندی توکن‌ها

آینده احتمالی پروژه چگونه خواهد بود؟

معمولا پیشبینی آینده فناوری‌های نوپا در حاله‌ای از ابهام قرار دارد. هم‌اکنون این توکن‌های غیرمثلی بسگتبال تنها کاربرد کلسیونی دارند و فعلا نمی‌توان کاربرد دیگری برای آن تعریف کرد. البته همین یک کاربرد برای علاقه‌مندان دو آتیشه بسگتبال کفایت می‌کند. البته با پیشرفت دنیای دیجیتال و حرکت بشر به سمت آن این توکن‌ها روز به روز ارزشمندتر و پرکاربر‌تر خواهد شد. تاکنون از این پروژه استقبال خوبی به عمل آمده و جزو معروف‌ترین پروژه‌‌های NFT محور دنیای بلاکچین است.

NBA NFTs

کلام آخر

پلتفرم NBA Top Shots، تاکنون یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های مرتبط به توکن‌های غیرمثلی بوده است. این پلتفرم تاکنون موفق به فروش چندین میلیون دلار توکن NFT شده و بازار آن از حجم معاملات بالایی برخوردار است. هرچند که با قطعیت نمی‌توان در مورد آینده این پروژه نظر داد، اما شکی در نوآوری و خلاقانه بودن ایده آن نیست. اگر به بسگتبال و دنیای فناوری علاقه‌مند هستید، می‌توانید سری به سایت NBA topshot بزنید و از لحظه‌های دیدنی بسگتبال لذت ببرید.

​منبع: NBA Top Shot ترکیب هنر، ورزش و تکنولوژی

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه