امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://allnews.cloob24.com
0

ترون اسکن در دنیای نقل و انتقالات و معاملات ارزهای دیجیتال نقش اساسی و مهمی را ایفا می‌کند. لذا آموزش و شناخت نسبت به این مسئله الزامی است. در این مقاله تلاش کردیم تا بایدها و نبایدهای ترون اسکن را مورد بررسی قرار دهیم:

ترون اسکن چیست؟

ترون اسکن اولین کاوشگر بلاکچین مبتنی بر ترون است که به کاربران اجازه می‌دهد، تراکنش‌های روی بلاکچین ترون را جستجو، تایید و اعتبارسنجی کنند. ترون اسکن نه تنها دارای ویژگی‌های اساسی به عنوان یک کاوشگر بلاکچین است؛ بلکه جستجوی تراکنش‌ها، حساب‌ها، بلاک‌ها، گره‌ها، قراردادهای هوشمند و داده‌های درون زنجیره‌ای و حتی ایجاد توکن، استقرار قرارداد، رای گیری و… نیز پشتیبانی می‌کند.

بلاکچین ترون یک دفتر کل عمومی دارد که ترون اسکن در آن‌جا اطلاعات را بازیابی می‌کند. ترون اسکن شامل یک کیف پول داخلی برای ارسال، دریافت و مدیریت کردن توکن‌های ترون و تعاملات dappها در سراسر شبکه است.

مخترع ترون کیست؟

بنیاد ترون در تابستان 2017 توسط جاستین سان ساخته شد. وی در گذشته برای ریپل کار می‌کرد و بازار چین را پوشش می‌داد. در حال حاضر، ترون با دفاتر اصلی خود در چین و ایالات متحده واقع شده است و با پروژه‌های بسیاری، به ویژه از چین، همکاری و حمایت مالی می‌کند. جاستین به طور کلی در هر دو بازار ایالات متحده و چین بسیار فعال است. او همچنین از نظر آکادمیک در دانشگاه هوپان تحصیل کرده است.

ترون چه مشکلی را حل می کند؟

پروتکل ترون در تلاش است تا مشکل مقیاس پذیری را حل کند و یک پلتفرم مقرون به صرفه‌تر برای Dapps ارائه کند. پروتکل غیرمتمرکز ترون، مبتنی بر فناوری بلاکچین است و سعی دارد تا هر کاربر بتواند آزادانه اطلاعات را ذخیره و به اشتراک بگذارد.

ارز ترون چیست؟

ترون یکی از بزرگترین سیستم عامل‌های مبتنی بر بلاکچین و منبع باز در جهان است که شبکه اصلی بلاکچین خود و ارز دیجیتال ترون (TRX) را اجرا و پیاده سازی می‌کند. هدف ترون ایجاد زیرساخت برای اینترنت غیرمتمرکز و غیرمتمرکز کردن صنعت سرگرمی دیجیتال است. در واقع ترون در حال ساخت پلتفرمی برای توزیع محتوای دیجیتال با توکن ترون خود به عنوان مکانیزم پرداخت است.

مقاله ارز ترون چیست؟ + ارز TRX چه کاربردی دارد؟ را بخوانید.

تائید تراکنش در ترون اسکن

یک تراکنش ترون به صورت آزمایشی در کمتر از 3 ثانیه تائید و تکمیل می‌شود. با این حال، آخرین بلوک‌ها در بلاکچین تا زمانی که بلاک‌های بیشتری بعد از آن‌ها اضافه شوند، قابل تغییر هستند. برای برگشت ناپذیری، 20 سطح بلوک و 20 تأییدیه مورد نیاز است.

مقاله بلاکچین ترون – پلتفرمی محبوب و پرکاربرد را بخوانید.

آدرس ترون چیست؟

ترون از یک مدل خاص استفاده می‌کند. آدرس، شناسه منحصربه‌فرد یک حساب است و برای راه‌اندازی یک حساب، یک امضای کلید خصوصی لازم است. یک آدرس ترون دارای ویژگی‌هایی مثل موجودی توکن ترون، پهنای باند، انرژی و… است.

برگشت تراکنش در ترون اسکن

تا وقتی که صاحب آدرس دریافت کننده را نشناسید، این امکان وجود ندارد. در واقع تنها کسی که پول شما را می‌تواند بازپرداخت کند، صاحب حسابی است که دارایی به آدرس وی ارسال شده است. هیچ راه دیگری برای بازگرداندن وجوه شما وجود ندارد. علاوه بر این، ترون اسکن به عنوان کاوشگر بلاکچین ترون عمل کرده و فقط اطلاعات مربوط به تراکنش‌هایی را که در زنجیره عمومی ترون انجام شده است، نمایش می‌دهد.

ماشین مجازی ترون (TVM) چیست؟

ماشین مجازی ترون (TVM) محیطی برای زمان اجرا قراردادهای هوشمند ترون است و هر گره در شبکه موجودیت TVM را حفظ می‌کند. پروتکل ترون عملکرد مداوم، بدون وقفه و تغییرناپذیر این ماشین، را حفظ می‌کند. در هر بلوک مشخص در زنجیره ترون، فقط یک حالت وجود دارد و TVM چیزی است که قوانین محاسبه یک حالت معتبر جدید را از بلوکی به بلوک دیگر تعریف می‌کند.

ترون ارز دیجیتال بومی خود یعنی ترون (TRX) را دارد که از قوانین بصری مشابهی پیروی می‌کند، عملکرد بسیار قدرتمندتری مثل قراردادهای هوشمند را فعال می‌کند. برای این ویژگی پیچیده، به جای یک دفتر کل توزیع شده ساده، ترون یک ماشین حالت توزیع شده است. حالت ترون یک ساختار داده بزرگ است که نه تنها تمام اطلاعات حساب‌ها را در خود نگه می‌دارد، بلکه حالت ماشینی را نیز در خود نگه می‌دارد، که می‌تواند طبق مجموعه‌ای از قوانین از پیش تعریف‌شده از بلوکی به بلوک دیگر تغییر کند و کد ماشین دلخواه را اجرا کند.

نحوه عملکرد ماشین مجازی ترون (TVM)

کامپایلر قرارداد هوشمند را به بایت کد قابل خواندن و قابل اجرا در TVM کامپایل می‌کند.

TVM داده‌ها را از طریق اپکد پردازش می‌کند.

TVM به داده‌های بلاکچین دسترسی دارد و از طریق لایه Interoperation رابط‌های داده خارجی را فرا می‌خواند.

هنگامی که TVM اجرا را به پایان رساند، وضعیت در بلوک نوشته می‌شود و کاربر نتیجه و وضعیت اجرا را از طریق API می‌تواند جستجو کند.

نحوه ساخت کیف پول ترون اسکن

برای ساخت کیف پول ترون اسکن باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

برای ساخت کیف پول ترون اسکن ابتدا از طریق مرورگر خود به آدرس tronscan.org بروید.

از بالای صفحه سمت راست بر روی گزینه‌ SIGN IN بزنید و از منوی آن گزینه‌ Import a wallet را انتخاب کنید.

پس از آن گزینه‌ CREATE WALLET را کیلیک کنید.

سپس، یک رمزعبور و یا گذرواژه قوی برای حفظ امنیت کیف پولتان انتخاب کنید. در ادامه NEXT را بزنید.

در ادامه باید فایل Keystore را در جای امنی ذخیره کنید. از این فایل در جای مطمئن و امنی که هرکسی به آن دسترسی نداشته باشد، نگهداری شود.

در صورتی که به این فایل (Keystore) دسترسی نداشته باشید، دیگر دارایی‌های خودتان را صاحب نیستید و آن‌ها از بین خواهند رفت.

مرحله بعد، کلید خصوصی‌ شما نمایش داده می‌شود. این کلید خصوصی را پرینت بگیرید و یا آن را کپی کنید.

سپس NEXT را بزنید. اکنون کیف پول ترون اسکن شما ساخته شده است. به صفحه اصلی کیف پول وارد شده و در صفحه اصلی ولت ترون جزئیات حساب، مثل موجودی حساب، پهنای باند، انرژی و… را مشاهده کنید.

امکانات کیف پول تحت وب ترون اسکن

پس از ساخت کیف پول ترون اسکن، شما در رابط کاربری سایت، گزینه‌های مختلفی را دارید که در ادامه درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم:

موجودی حساب (Available Balance): این گزینه موجودی و دارایی حساب را نشان می‌دهد.

پهنای باند (Bandwidth): با این گزینه معامله‌گران معاملات را بدون پرداخت گس (GAS) یا کارمزد تراکنش، بر روی بلاکچین ترون انجام می‌دهند. این گزینه مورد مهمی به حساب می‌آید؛ چون معامله‌گران برای انجام چند تراکنش کوچک در برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) به پهنای باند کافی نیاز دارند.

انرژی (Energy): انرژی برای اجرایی شدن قراردادهای هوشمند بر روی بلاکچین ترون لازم است.

فریز کردن (Freeze): با عملیات فریز کردن، پهنای باند و یا انرژی را به دست می‌آورید. زمان بیشتر جهت فریز کردن، به دریافت قدرت ترون بیشتری منجر می‌شود. قدرت ترون بیشتر نیز باعث حق رای بیشتر می‌شود. اما زمانی که توکن از فریز خارج شود، رای‌های گذشته از بین می‌روند.

معامله (Transaction): امکان مشاهده جزییاتی از تراکنش‌ها را فراهم می‌کند که شامل شماره تراکنش، شماره بلاک، زمان ایجاد معامله، آدرس و قرارداد است.

مقاله برترین کیف پول های ترون در 2022 – 5 کیف‌پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را بخوانید.

مزایای ترون

ترون شامل ایده‌های خوب، چشم اندازی جسورانه، بازاریابی سراسری و برندسازی زیبایی است. مزیت اصلی ترون بنیانگذار آن است. جاستین سان در کامونیتی ارزهای دیجیتال فرد مورد احترام، محبوب و مشهوری است.

ترون از نظر فنی، مقیاس پذیری بالایی را با ظرفیت 2000 تراکنش در ثانیه ارائه می‌کند. این یعنی بسیار بالاتر از بیت‌کوین (BTC) که حدود 6 تراکنش در ثانیه و اتریوم (ETH) با حداکثر 15 تراکنش در ثانیه است. اگر به کاوشگر واقعی بلاکچین ترون یعنی ترون اسکن نگاه کنیم، 650 هزار تراکنش رقم بسیار چشمگیری حساب می‌شود.

از مزایای دیگر ترون BitTorrent بود که به پذیرش ترون کمک کرد. بیت تورنت برنامه اشتراک‌گذاری فایل همتا به همتا با تعداد زیادی کاربر است و تخمین زده می‌شود که حداقل 3 درصد از ترافیک تجمعی جهانی در اینترنت باشد.

انواع حساب در ترون اسکن

این دو مدل حساب قابلیت دریافت، نگه داری و ارسال ارز ترون را دارند. ترون دو نوع حساب دارد:

حساب عمومی: این نوع حساب متعلق به حساب‌های خارجی است و توسط هر کسی با کلید خصوصی کنترل می‌شود.

حساب قرارداد: این نوع حساب یک قرارداد هوشمند مستقر در شبکه ترون است که با کد کنترل می‌شود. هیچ کس مالک کلید خصوصی حساب‌های قرارداد نیست.

کلید عمومی و خصوصی ترون

هر حساب کاربری از یک جفت کلید رمزنگاری شده تشکیل می‌شود: کلید عمومی و کلید خصوصی.

کلید عمومی را برای دریافت توکن، می‌توان در اختیار یک آدرس دیگر قرار داد. این در حالی است که کلید خصوصی برای امضای تراکنش‌ها استفاده می‌شود. در واقع این جفت کلید از جعل جلوگیری می‌کنند. به این صورت که ثابت می‌کنند یک تراکنش توسط فرستنده امضا شده است یا جعلی است.

فرمت آدرس حساب ترون

دو فرمت برای آدرس‌های حساب ترون وجود دارد: Hex و Base58

هگز: کلید عمومی P به عنوان ورودی، و SHA3 برای به دست آوردن نتیجه H استفاده کنید. 20 بایت آخر H را دریافت کنید و یک بایت 0x41 را به عنوان پیشوند اضافه کنید. این آدرس فرمت Hex است.

بیس58: یک آدرس Base58 را از محاسبه بیس چک آدرس Hex بدست می‌آورند. همه آدرس‌های Base58 با T شروع می‌شوند.

چگونه از ترون کسب درآمد کنیم؟

شبکه ترون برای ایمن سازی بلاکچین بر مکانیزم اجماع Delegated-Proof-of-Stake (DPoS) متکی است. DPoS شبیه سازوکار اجماع اثبات سهام است و به کاربران خود این اجازه را می‌دهد تا هر زمان که دارایی‌های خود را در کیف پول شبکه به اشتراک می‌گذارند، درآمد غیرفعال کسب کنند.

کلام آخر

بازار سرگرمی‌های دیجیتال مثل بازی‌های آنلاین، شبکه‌های اجتماعی و… حدود 1 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود و انتظار می‌رود، در یک دهه آینده به طور تصاعدی رشد کند. پروتکل ترون سعی دارد، مشکل مقیاس پذیری را حل کند و یک پلتفرم مقرون به صرفه‌تر برای Dapps ارائه کند. پروتکل غیرمتمرکز ترون مبتنی بر فناوری بلاکچین، با این هدف که هر کاربر آزادانه اطلاعات را ذخیره و به اشتراک بگذارد، ساخته شده است. به طور کلی، سیستم ترون برای کاربران و تولیدکنندگان محتوا بدون نیاز به واسطه و تبلیغ کنندگان آینده روشنی را رقم خواهد زد.

منبع: Tronscan چیست؟ + ترون اسکن چه مشکلاتی را حل می کند؟

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه