امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 http://allnews.cloob24.com
0

اثبات تاریخ یا Proof of History:

بنیانگذار سولانا، یک الگوریتم اجماع منحصربفرد برای شبکه Solana طراحی کرده است که الگوریتم اثبات تاریخ (Proof of History) نام دارد. سولانا الگوریتم اثبات سهام (POS) را با الگوریتم اثبات تاریخ (POH) ترکیب می کند و یک الگوریتم اجماع ترکیبی منحصر به فرد را می سازد. (POH) تضمین می‌کند که یک بلاکچین بسیار سریع است اما در عین حال امنیت آن را غیرمتمرکز نگه می دارد.

همه رویدادها و تراکنش های Solana با تابع هش SHA256 هش می شوند. با استفاده از این تابع، سولانا یک ورودی می گیرد و یک خروجی منحصر به فرد تولید می کند که پیش بینی آن بسیار دشوار است. سولانا خروجی یک تراکنش را می گیرد و از آن به عنوان ورودی برای هش بعدی استفاده می کند. توالی تراکنش ها اکنون در خروجی هش شده ساخته شده است.

این فرآیند هش کردن یک زنجیره طولانی و ناگسستنی از تراکنش های هش شده ایجاد می کند. این مشخصه یک توالی واضح و قابل تأیید از تراکنش‌ها را ایجاد می‌کند که اعتبارسنجی بدون نیاز به مُهر زمانی معمولی را به یک بلوک اضافه می‌کند. هش کردن نیز به زمان مشخصی برای کامل شدن نیاز دارد، به این معنی که اعتبار سنجی ها می توانند به راحتی بررسی کنند که چقدر زمان گذشته است.

نمونه اثبات تاریخ

ممکنه که تصور نحوه دقیق کار Proof of History دشوار باشه. بنابراین، با توضیح این موضوع با یک مثال به شما نشان می دهیم که چگونه کار می کند.

بنابراین، برای مثال، ما سه تراکنش A، B و C داریم. سولانا هر یک از این تراکنش ها را به ترتیب از طریق پروتکل توافقی خود، Proof of History، اجرا می کند. PoH تراکنش و ساعت داخلی را به عنوان ورودی می گیرد که به طور عینی ترتیب تراکنش ها را اندازه گیری می کند، بنابراین به شرح زیر است:

نسخه رمزگذاری شده A در زمان مُهر 0: PoH(A, time stamp 0) -> hash

نسخه رمزگذاری شده B در زمان مُهر 1: PoH(B, time stamp 1) -> hash

نسخه رمزگذاری شده C در زمان مُهر 2: PoH(C, time stamp 2) -> hash

از آنجایی که همه چیز در مهرهای زمانی ثابت است، یک اندازه گیری عینی ارائه می دهد.این شامل دیتا های واقعی از هر معامله و ترتیب آنها است. اگر قرار باشد تراکنش B در زمان مهر صفر وارد شود، کل زنجیره بلوکی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

به دلیل این امنیت عینی، نیازی به دخالت انسان در طول اعتبارسنجی نیست. این باعث می شود اعتبارسنجی چندین برابر سریعتر از PoW و PoS باشد. در نتیجه، سولانا به سرعت تراکنش تا 50000 تراکنش در ثانیه (TPS) دست می یابد، در حالی که بیت کوین با اثبات کار بین 5 تا 7 TPS و اتریوم با PoS حدود 30 TPS به دست می آورد. شایان ذکر است که Proof of Stake اتریوم TPS بسیار بالاتری را هدف قرار داده است و احتمالاً در آینده به این امر دست خواهد یافت.

چرا اثبات تاریخ همچنان اتفاق نظر آینده نیست؟

اثبات تاریخ پتانسیل بالایی دارد. اما مانند هر الگوریتم اجماع دیگری، اشکالاتی نیز وجود دارد، و این در مورد PoH نیز صدق می کند. اگر می‌خواهید به‌عنوان اعتبارسنجی در Solana شرکت کنید، سخت‌افزار شما باید الزامات سخت‌گیرانه را برآورده کند. اگر این الزامات را نداشته باشید، از اجماع خارج می شوید. این امر تمرکززدایی سولانا را به میزان قابل توجهی محدود می کند. از آنجایی که با نگاه کردن به اعتبارسنجی اثبات سهام، هر تجهیزات کامپیوتری استانداردی این کار را انجام می دهد و به همه اجازه شرکت کردن را می دهد.

در حالی که سرعت تراکنش مزیت اصلی سولانا است، از برخی جهات مانعی نیز محسوب می شود. ده ها هزار تراکنش حجم عظیمی از داده ها را تولید می کند. 1 تراکنش حدود 250 کیلوبایت است. 50000 TPS 250 کیلوبایتی معادل 40 پتابایت داده در سال است. این حجم فوق‌العاده بالایی از داده است و بسیاری از شرکت ها، چه رسد به افراد خصوصی، نمی توانند این مقدار داده را ذخیره کنند. پس باید در آینده راه حلی برای این موضوع اندیشیده شود.

نتیجه گیری

با این وجود، اجماع اثبات تاریخ پتانسیل عظیمی را نشان می دهد. اجماع سریع‌تر و کارآمدتر از بسیاری از الگوریتم‌های دیگر است. به لطف مهرهای زمانی، اعتبارسنجی یک بلوک نیز فوق‌العاده ایمن است، زیرا زمان مشخص است. البته Proof of History معایبی هم دارد، به عنوان مثال: در حال حاضر برای اجرای موفقیت آمیز Proof of History، قدرت محاسباتی زیادی از سخت‌افزار و ظرفیت داده اعتبارسنجی ها مورد نیاز است.

صرف نظر از این، PoH در بازار خوب عمل می کند. سرمایه گذاران به PoH اطمینان دارند، که با این واقعیت که ارزش Solana در ماه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است و توسعه دهندگان بیشتری در حال ساخت برنامه های کاربردی در شبکه Solana هستند، نشان می دهد. اینکه آیا اثبات تاریخ مبنای بسیاری از ارزهای دیگر خواهد بود یا خیر، باید دید. اگرچه ما با علاقه بالاتر از حد متوسط ​​تحولات را دنبال خواهیم کرد.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه