امروز سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 http://allnews.cloob24.com
0

تله خرسی یا Bear Trap موقعیتی در بازار‌های معاملاتی است که معمولا توسط نهنگ‌ها با هدف گمراه کردن معامله‌گران خرد به وجود میاید. به طورکلی که در بازار‌های مالی همواره صحنه جنگی بین گاو‌ها و خرس‌ها (خریداران و فروشندگان) برپا است که در این بین نهنگ‌ها از قدرت بالایی برخوردار هستند.

در این مقاله همراه ما باشید تا با تله خرسی آشنا شویم و راهکاریی برای بهتر برخورد کردن با آنها پیدا کنیم.

تله خرسی در بازار چیست؟

تله خرسی زمانی به وجود می‌آید که بازار یک گارد نزولی از خود نشان می‌دهد که معمولا با شکسته شدن حمایت‌های کلیدی پدیدار می‌شود. از همین‌رو بسیاری از معامله‌گران با فکر باز کردن یا معامله شرت و فروش دارایی خود می‌اندازد. با شکسته شدن حمایت‌های کلیدی بسیاری از معامله‌گران انتظار شروع یک روند نزولی جدید را تصور می‌کنند، اما تله خرسی تنها یک نزول حزئی کوتاه مدت است و قیمت باری دیگر با قدرت بیشتر به مدار صعودی خود باز می‌گردد.

معمولا این اتفاق به دلیل شیطنت نهنگ‌ها و گمراه کردن سرمایه‌گذاران خرد برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود به وجود میاید. نهنگ‌ها به دلیل حجم بالای سرمایه‌ای که در اختیار دارند، همواره با مشکل عدم نقدینگی برای پر کردن معاملات خود دست و پنجه نرم می‌کنند. از همین رو وقوع تله‌های خرسی و گاوی از الزامات یک بازار برای پر کردن معاملات نهنگ‌ها است.

تله خرسی در نمودار چگونه پدیدار می‌شود؟

در نمودار‌های تحلیل تکنیکال می‌توان تله‌های خرسی و گاوی را مشاهده کرد. البته تا زمانی که حرکت خلاف جهت شکل نگیرد، با قطعیت نمی‌توان متوجه شد که این گارد نزولی تله خرسی است یا یک شکست معتبر و شروع حرکت نزولی جدید. به همین دلیل پس از وقوع شکست‌ها باید با دقت و جزئیات پول بک و تایید‌های کندلی را بررسی کرد.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، باوجود اینکه قیمت حمایت مهم خود را از دست داد و حتی چندین کندل نیز زیر سطح کلیدی بسته شد، این بار با قدرتی بیشتر به بالای سطح برگشته و روند صعودی جدیدی را آغاز کرده است.

برای اجتناب از گیر افتادن در تله خرسی چه باید کرد؟

از آنجایی که بازار یک موجود زنده و هوشمند است. هیچ راه قطعی برای نجات از این تله‌های وجود ندارد. تا زمانی که مشخص شود شکست یک سطح تله بوده است نمی‌توان به‌‎طور قطع از آن اطلاع پیدا کرد. با این حال چند راه وجود دارد که می‌توانند کمک کننده باشد و بررسی بهتری از شرایط بازار ارائه دهد.

بررسی حجم معاملات: شکست سطح کلیدی بازار (حمایت و مقاوت‌های مهم)، معمولا با حجم معاملات بالا اتفاف میوفتد. وقتی یک سطح با حجم معاملات بالا میشکند نشان از مصمم بودن فعالان بازار برای حرکت قیمت دارد. اما وقتی حجم کم باشد احتمال اینکه شکست جعلی بوده و شیطنت نهنگ‌ها باشد بیشتر می‌شود.انتظار برای تایید پول‌بک: پول بک و تثبیت قیمتی بعد از آن یکی از نشانه‌های تشخیص شکست جعلی و معتبر است. معمولا شکست‌های جعلی بازگشت سریع و قدرتمندی دارند. اما پول بک کمی آهسته‌تر با حجم معاملات کم‌تر اتفاق می‌اوفتد.استفاده از تایم فریم بالاتر: شکست‌های جعلی و بازگشت‌ها در تایم‌های فریم بالاتر به شکل سایه کندل دیده می‌شود. پس در هر تایم فریم معاملاتی که استفاده می‌کنید، زمانی که شکستی اتفاق می‌اوفتد بهتر است در تایم فریم بالاتر نیز آن را دنبال کنید.استفاده کردن از حد ضرر: مدیریت ریسک مهم‌ترین عامل در بازار مالی است. تمامی روش‌های تحلیلی احتمال خطی دارند و ذات بازار غیرقابل پیشبینی است. پس حتما از حد ضرر و مدیریت سرمایه استفاده کنید تا در صورت وقوع تله‌‌ها متحمل ضرر سنگین نشوید.

کلام آخر

بازار مالی ذاتا غیرقابل پیشبینی است. هیچ روش تحلیلی وجود ندارد که به‌تواند جز به جز تحرکات بازار را به درستی پیشبینی کند. از همین رو همواره مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک مهم‌ترین اصل دوام در بازار مالی است. حتی در صورت گیر افتادن در تله‌های بازار، اگر مدیریت سرمایه و ریسک را به درستی رعایت کرده باشید متحمل ضرر سنگین نخواهید شد.

منبع: تله خرسی چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟ 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه