امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://allnews.cloob24.com
0

​دنیایی را تصور کنید که می‌توانید آزادانه در آن گردش کنید، از یک گالری اثار هنری خرید کنید، به کنسرت بروید و سپس با سفارش پیتزا از یک رستوران، آن را در محل زندگی واقعی خود تحویل بگیرید. دیسنترالند پروژه‌ای خلاقانه که رویای زندگی در دنیای مجازی را به واقعیت تبدیل کرد. در این دنیا هر آنچه که نصور کنید امکان پذیر است. راه‌ اندازی کسب و کار، خرید زمین، ساخت خانه و یا حتی تحصیل در دانشگاه‌های مجازی. به جرائت دیسنترالند را می‌توان شروع حرکت به دنیای آینده دانست. ایده‌ای که با دیسنترالند نمایان شد، بعده‌ها متاورس نام گرفت.

دیسنترالند چیست؟

دیسنترالند یک دنیای مجازی غیرمتمرکز، مبتنی بر بلاک چین اتریوم است. دنیایی که مالکان آن کاربران آن هستند. همه چیز در دنیای دیسنترالند به شکل توکن‌های NFT ساخته شده است. حتی یک درخت، یک لباس یا زمین‌های این دنیا در قالب توکن NFT است. استارت پروژه دیسنترالند از سال 2017 با جذب سرمایه 24 میلیون دلاری به واسطه عرضه اولیه توکن‌ها کلید خورد. در سال 2019 نسخه اولیه آن منتشر و یک سال بعد نسخه اصلی و عمومی آن معرفی شد. با گذشت 2 سال از لانچ رسمی پروژه تیم توسعه همچنان به گسترش و اضافه کردن قابلیت‌های جدید به آن ادامه داده‌اند.

دیسنترالند توسط 2 متخصص کامپیوتر و بلاک چین به‌نام‌های، Ari Meilich و Esteban Ordano ساخته شد. آنها چندین سال بر روی طراحی دنیای مجازی و بهینه‌‎سازی قرار‌داد‌های هوشمند کار کردند. هم‌اکنون دیسنترالند توسط یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) اداره می‌شود. در واقع مالکان دیسنترالند کاربران آن هستند و هرکسی در این دنیا نسبت به میزان دارایی تحت تملک خود حق رای و تصمیم‌‌گیری برای مسیر توسعه پلتفرم دارد.

دیسنترالند چگونه کار می‌کند؟

دنیای دیسنترالند توسط تعداد بسیار زیادی زمین‌های قابل معامله و ساخت و ساز ارائه شده است. تعداد زمین‌ها چیزی در حدود 90.000 عدد تخمین زده شده است. این زمین‌ها از نظر ابعداد مساوی هستند، اما کاربران می‌توانند با خرید چند زمین در کنارهم آنها را ادقام کرده و شروع به ساخت و ساز ساختمان بزرگتری بکنند. همچنین از نظر ارتفاع نیز محدودیتی برای ساخت و ساز وجود ندارد. تمامی زمین‌ها و متریال در این دنیا به شکل توکن NFT ساخته شده است. به‌‎عنوان مثال اگر دوست دارید تابلویی را در ورودی منزل خود نصب کنید آن تابلو یک توکن NFT است که باید خریداری شود. حتی ‌می‌تواند آن اثر‌ هنری یک هنرمند محبوب باشد.

دیسنترالند در بستر بلاک چین اتریوم ساخته شده است. تمامی NFT‌ها و توکن MANA در بلاک چین اتریوم ساخته و معامله می‌شود. از همین رو قبل از ورود به دنیای دیسنترالند به تایید و اجرای کیف پول شما نیاز است.

این پروژه از 3 لایه مختلف تشکیل شده که به توضیح مختصری از لایه‌ها خواهیم پرداخت.

 لایه اجماع: وظیفه ساخت و اجرای قرارداد‌های هوشمند مربوط به بلاک چین اتریوم و مالکیت NFT‌ها را بر عهده دارد.لایه محتوا: وظیفه طراحی و اجرای متریال گرافیکی و تکسچر‌ها در دنیای مجازی را بر عهده دارد. این لایه با اشتراک‌گذاری فایل به صورت غیرمتمرکز (چیزی شبیه به بیت تورنت) بدون نیاز به سرور‌های مرکزی فعالیت می‌کند. لایه زمان واقعی (Real-time): این لایه امکان ازتباط همتابه‌همتا کاربران در دنیای مجازی را برقرار می‌سازد.

در دیسنترالند چه کار‌هایی می‌توان کرد؟

تقریبا هرچیزی در دیسنترالند امکان‌پذیر است. دیسنترالند به اندازه خلاقیت ما وسعت دارد. امکان راه اندازی کسب و کار، مکان‌های تفریحی، گالری‌ برای فروش اثار هنری، امکان برگذاری سمینار، کنسرت و بسیاری موارد دیگر در این دنیا وجود دارد. همچنین می‌توان دنیای مجازی دیسنترالند را با دنیای واقعی پیوند داد. به‌عنوان مثال دیسنترالند مکان تبلیغ محصولی در دنیای واقعی باشد. حتی می‌توان با خرید بیلبورد‌‍‌های تبلیغاتی و اجاره دادن آن کسب درامد کرد. با وجود اینکه مفهوم متاورس یک مفهوم کاملا جدید می‌باشد، همچنان بسیاری از پتانسیل‌های این دنیا نمایان نشده است. اما به جرئت می‌توان متاورس را یکی از مهم‌ترین ساخته‌های نسل جدید دانست. متاورس پل ورود انسان به دنیای نوین است.

توکن مانا (MANA) چیست؟

توکن مانا، ارز بومی دنیای دیسنترالند است. مانا توکنی در شبکه اتریوم با استاندارد ERC-20 است. درواقع مانا به‌نوعی پول این دنیای مجازی بوده و تمامی زمین‌ها و اقلام دیگر مانند لباس، متریال ساخت و ساز و موارد دیگر با توکن مانا خریداری می‌شود. اگر چه معاملات شخصی در این دنیا می‌تواند با توکن‌های دیگر بستر اتریوم نیز انجام شود.

کاربرد دیگر توکن مانا، ایفای نقش حاکمیت یا (DAO) است. حاکمیت به این معنا است که دارنگان توکن مانا، به مقدار دارایی خود حق رای و تصمیم‌گیری برای آینده پروژه دارند. دارندگان توکن می‌توانند پروپوزال ارائه‌دهند یا به پروپوزال‌های دیگران رای دهند. به واسطه همین قابلیت دیسنترالند به یک دنیای غیرمتمرکز تبدیل شده که هیچ نهاد مرکزی قدرت تغییر یا دستکاری دارایی کاربران را ندارد.

سابقه قیمتی توکن مانا

توکن مانا در سال 2017 از طریق عرضه اولیه به بازار عرضه شد. این عرضه اولیه در زمان خود یکی موفق‌‌ترین آنها بود. به‌طوری که تنها در چند ثانیه تمامی توکن ها به فروش رفت و تیم توسعه موفق به جذب سرمایه 24 میلیارد دلاری شد. مانا در زمان عرضه اولیه کمی بیشتر از 2 سنت قیمت داشت. با این حال در بازار صعودی سال 2021 موفق به ثبت سقف تاریخی 5.5 دلاری شد.

چگونه وارد دنیای دیسنترالند شویم؟

برای ورود به دنیای دیجیتال، اولین چیزی که به آن نیاز دارید کیف پول متامسک است. اگر با کیف پول متامسک آنشایی ندارید از طریق این لینک می‌توانید به کسب اطلاعات در مورد متامسک بپردازید. پس از نصب کیف پول، حال به سایت Decentraland.org رفته و در صفحه اول گزینه Get started را فشار دهید.

پس از فشردن این گزینه وارد صفحه دیگری خواهید شد که گزینه نصب نرم افزار ویندوز و یا انتخاب حالت تحت وب را به شما می‌دهد. قطعا استفاده از نرم افزار حالت بهینه‌تری را ارائه می‌دهد.

در این قسمت، می‌توانید بین دو گزینه مهمان و کیف پولی که قبلا با آن ثبت‌نام کرده‌اید انتخاب کنید. در صورت انتخاب مهمان به‌سادگی می‌توانید از دنیای دیسنترالند دیدن کنید.

آینده احتمالی دیسنترالند

اغلب دیسنترالند را به‌عنوان بازی می‌شناسند. اما این پروژه ارائه دهنده مفهومی به نام متاورس بود. متاورس بازی نیست، متاورس به‌معنای دنیایی جدید موازی با دنیای واقعی است. شاید در این دنیا بازی هم‌ بتوان کرد اما امکانات آن تنها به بازی خلاصه نمی‌شود. در دنیای دیسنترالند تعامل، کسب و کار، آموزش، تفریح، گشت و گذار و تقریبا هرچیزی امکان‌پذیر است.

متاورس را می‌توان به‌‎نوعی آینده انسان دانست. بشر همواره در حال گذر به دنیای دیجیتال است. این روز‌ها گوشی‌های موبایل و کامپیوتر‌ها سهم انکاری نشدنی از زندگی ما را به خود اختصاص داده و روز به روز درحال افزایش سهم خود هستند.

با توجه به صحبت‌های گفته شده می‌توان آینده درخشانی را برای پروژه دیسنترالند در نظر گرفت، سرمایه‌گذاری در زمین‌های این پروژه و توکن‌ مانا، می‌‎تواند بازدهی مناسبی را در انتظار خود داشته باشد. متاورس پلی برای انتفال انسان به دنیای دیجیتال است.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه