امروز سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 http://allnews.cloob24.com
0

​باتوجه به اوضاع اقتصاد جهانی در سال‌های اخیر، بسیاری از افراد برای فرار از مشکلات اقتصادی، به سرمایه‌گذاری و معامله‌گری در بازار‌های مالی روی آورده‌اند. بیماری کرونا، رکود کسب و کار‌ها و تورم بی‌سابقه در تمام کشور‌ها از جمله مسائل تاثیر‌گذار در این زمینه بوده است. همچنین همزمان شدن این دوران با بازار صعودی ارز‌های دیجیتال در سال 2020 تاثیری دوچندان در جذب جوانان به سرمایه‌گذاری و معامله‌گری داشت.

بسیاری از جوانان با سودای پولدار شدن وارد این بازار‌ها می‌شوند اما تعداد کمی از آنها می‌توانند این مسیر پرپیچ و خم را طی کنند. به هرحال یکی از مهم‌ترین مسائلی که همواره معامله‌گران با آن رو‌به‌رو هستند انتخاب بین 2 بازار پرطرفدار فارکس و ارز دیجیتال است. کدام بازار بهتر است؟ کدام مناسب سرمایه‌گذاری و معامله‌گری است؟ تفاوت این دو چیست؟ در این مقاله قصد داریم یک بار برای همیشه پاسخی واضح به این پرسش‌های پر تکرار ارائه دهیم.

تفاوت سرمایه‌گذاری و معامله‌‎گری در چیست؟

سرمایه‌گذاری و معامله‌گری دو نوع خاص از فعالیت در بازار‌های مالی است. در ظاهر شبیه بهم اما در بطن عمل بسیار متفاوت هستند. یک سرمایه‌گذار همواره دیدگاه بلند مدت دارد، نوسانات بازار تاثیری در سرمایه‌گذار نداشته و آینده یک دارایی برای آنها اهمیت دارد. یک سرمایه‌گذار با بهره‌گیری از تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال اقدام به پیدا کردن دارایی‌هایی می‌کنند که در آینده می‌تواند ارزشمند شود. در واقع آنها قیمت کمتری نسبت به ارزش ذاتی یک دارایی پرداخت می‌کنند.

اما معامله‌گران دیدگاه بلند مدت ندارند. آنها به دنبال استفاده کردن از نوسانات بازار هستند. اهمیتی ندارد که بازار صعودی است یا نزولی، اینکه قیمت یک دارایی چقدر است. چه 1 دلار چه 1000 دلار! معامله‌گران تنها به دنبال نوسان هستند. معامله‌گری نیازمند نظم ذهنی، آرامش روانی، مدیریت سرمایه، مدیریت ریسک و کنترل اوضاع در تمام جوانب است.

سرمایه‌گذاری مانند کاشتن بذر در یک زمین کشاورزی نیازمند صبر بسیار است.معامله‌گری می‌توانند حتی درامد روزانه یا لحظه‌ای در خود داشته باشد.

بازار فارکس چیست؟

فارکس (Forex) مخفف کلمه foreign exchange به معنی بازار تبادل ارز جهانی است. در این بازار جهانی معامله‌گران به معامله برابری ارز‌های رایج دنیا می‌پردازند. به‌عنوان مثال برابری دلار آمریکا به یورو یا ین ژاپن به پوند انگلیس. فارکس از حجم بازار بسیار بالایی برخوردار است از همین رو نوسانات آن بسیار جزئی است. رشد و نزول‌های سنگین در این بازار اتفاق نیافتاده و تحرکات نسبت به بازار ارز دیجیتال منطقی تر است.

فارکس را می‌توان بازار معامله نامید، سرمایه‌گذاری جایی در این بازار ندارد. به دلیل نوسانات کم جفت ارز‌ها نسبت به یکدیگر، معامله‌گران از قدرت اهرم در معامله استفاده می‌کنند تا سود خود را گسترش بدهند. سرمایه‌گذاران از پول یا نقدینگی برای خرید دارایی ارزشمند استفاده می‌کنند، پس بازاری که هدف خود برابری ارز کشور‌ها نسبت به یکدیگر است نمی‌تواند بازاری برای سرمایه‌گذاری باشد.

به دلیل حجم بالای معاملات و نوسانات منطقی‌تر فارکس بازار مناسبی برای معامله‌گری و استفاده کردن از نوسانات بازار است.

بازار ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یک بازار نوپا از پروژه‌های رمز‌ارزی است. فارغ از بحث فنی و تکنولوژیک، بازار رمز‌ارز‌ها یک بازار جدید با حجم بازار بسیار کوچک نسبت به فارکس است. از همین رو نوسانات آن بسیار بالا و رشد و نزول‌ها بسیار شدید هستند. در بازار فارکس هیچ وقت شاهد رشد یا نزول 70 درصد در یک روز نخواهید بود، اما در بازار کریپتو یک امر بسیار عادی است. نوسانات بازار کریپتو این بازار را برای برخی بسیار جذاب کرده است. با این حال ریسک از دست دادن سرمایه نیز در بازار ارز دیجیتال بسیار بیشتر از فارکس است.

با وجود اینکه امکان معامله‌گری در این بازار نیز وجود دارد، با این‌ حال با داشتن دیدگاه کاربرپذیری این صنعت و آینده روشن آن، بسیار مناسب سرمایه‌گذاری بلند مدت است. همچنین یک سرمایه‌گذار بلند مدت از نوسانات شدید در امان است و تنها آینده یک دارایی برایش ارزشمند است.

با توجه به توضیحات داده شده بازار ارز دیجیتال را می‌توان یکی از بهترین بازار‌ها برای سرمایه‌گذاری بلند مدت دانست.

تفاوت‌ها و شباهات بازار فارکس و ارز دیجیتال

برای انجام مقایسه بین این دو بازار تفاوت‌ها و شباهات آن باید مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان انتخاب بهتری انجام داد. قطعا شباهت این دو بازار نسبت به یکدیگر زیاد است. یک معامله‌گر حرفه با رعایت اصول معامله‌گری می‌تواند در هر دو این بازار‌ها فعال باشد و از مزایای هر دو بهره ببرد. در زیر چند مورد از تفاوت و شباهت را بیان می‌کنیم.

بازار ارز دیجیتال به‌صورت 7/24 فعال است اما بازار فارکس 2 روز در هفته تعطیل است.معامله در بازار فارکس تنها با استفاده از اهرم ممکن است، اما در بازار ارز دیجیتال حق انتخاب برای استفاده از اهرم با خود معامله گر است.نوسانات بازار فارکس در مقابل ارز دیجیتال کمتر و منطقی‌تر است. سرمایه‌گذاری در بازار فارکس منطقی نیست و به‌نوعی غیرممکن است اما بازار ارز دیجیتال یکی از بهترین بازار‌ها برای سرمایه‌گذاری است.در هر دو بازار امکان لیکویید شدن به دلیل استفاده از اهرم وجود دارد.شاخص‌های اقتصاد کلان در بازار فارکس تاثیرگذاری بیشتری دارند.فاندامنتال بازار ارز دیجیتال قابل فهم‌تر و شفاف‌تر است.

فن معامله‌گری در بازار مالی

برای یک معامله‌گر کوتاه مدت (Day Trader) آنچنان فرقی نمی‌کند در کدام بازار فعالیت کند. هرچند که بازار فارکس از نظر نوسانات کمی منطقی‌تر عمل می‌کند، با این حال اگر به فن معامله‌گری و اصول اساسی آن اگاه باشید در تمام بازار‌ها می‌توانید فعالیت کنید.

از اساسی‌ترین اصول معامله‌گری آشنایی به تحلیل تکنیکال، آشنایی با سطوح عرضه و تقاضا، رعایت مدیریت سرمایه، رعایت نسبت ریسک به ضرر معاملات و مهم‌تر از همه کنترل عواطف انسانی هنگام معامله است. هر معامله‌گر نیازمند آشنایی و تسلط به مفاهیم گفته شده است و در این‌صورت تقریبا در تمامی بازار‌های مالی می‌تواند فعالیت کند. اعم از معاملات طلا، کامودیتی‌ها، فارکس یا ارزدیجیتال. در واقع یک معامله‌گر باید بیشتر وقت خود را صرف آموزش و ارتقا مهارت معامله‌گری خود بکند نه اینکه کدام بازار برای کسب سود بهتر است.

کلام آخر

در این مقاله در باره دو بازار معروف دنیا یعنی فارکس و ارز دیجیتال صحبت کردیم. همانطور که گفتیم بازار ارز دیجیتال بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری بلند مدت و بازار فارکس برای معامله‌گری مناسب است. هرچند همانطور که گفتیم اگر یک معامله‌گر به اصول معامله‌گری تسلط داشته باشد در تمامی بازار‌ها می‌تواند فعالیت کند.

اگر نظر بزرگان بازار را بخواهید بدانید، آنها فارکس‌ را برای معامله‌گری انتخاب و سود حاصل از معاملات را در بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه