امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 http://allnews.cloob24.com
0

معرفی شبکه یرن فایننس + اهمیت شبکه Yearn.finance

Yearn.finance چیست؟

Yearn.finance که توسط Andre Cronje در اوایل سال 2020 راه اندازی شد، یک پروتکل مبتنی بر اتریوم است که بر دسترسی کاربران خود به بالاترین بازده در سپرده های اتر، استیبل کوین و آلت کوین متمرکز است. آندره کرونژ یک توسعه دهنده فناوری مالی آفریقای جنوبی است که پس از یافتن تناقض در بازده ارائه شده توسط برنامه های کاربردی مختلف DeFi، انگیزه ایجاد Yearn.finance را داشت.

پس از اینکه مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی از یک سوء استفاده رنج برد، Cronje پروتکل را اصلاح کرد تا مجموعه جدیدی از محصولات را در اختیار کاربران قرار دهد.

معرفی

امور مالی غیرمتمرکز – که بیشتر به عنوان DeFi شناخته می شود – با افزایش بازده ارائه شده توسط پروتکل ها، شاهد رشد سهموی بوده است. بخش مهمی از این رشد را می توان به معرفی توکن های حاکمیتی اختصاص داد که به دارندگان اجازه می دهد مسیری را که می خواهند پروتکل ها توسعه دهند تعیین کنند. توکن‌های حاکمیتی گامی مهم در تمرکززدایی پروتکل‌های DeFi هستند.

Yearn.finance با سوار شدن بر موج توکن‌های حاکمیتی، YFI را در جولای 2020 راه‌اندازی کرد. به سرعت فضای ارزهای دیجیتال را مجذوب خود کرد زیرا در یک ماه از 3 دلار به 30000 دلار افزایش یافت.

ویژگی های کلیدی

ویژگی اصلی این پروتکل Vaults نام دارد. به کاربران امکان می دهد ارزهای دیجیتال را سپرده گذاری کنند و بازدهی کسب کنند. وجوه سپرده گذاری شده توسط استراتژی مدیریت می شود که سعی در به حداکثر رساندن بازده و به حداقل رساندن ریسک دارد. هنگام راه‌اندازی، Vaults عمدتاً بر روی استیبل کوین‌ها متمرکز بود، اما از آن زمان برای پشتیبانی از اتر، محصولات بیت‌کوین توکن‌سازی شده، Chainlink و سایر کوین‌ها گسترش یافته است.

Vault ها مهم هستند زیرا هزینه های بالای تراکنش در اتریوم را کاهش می دهند. با ادغام سرمایه، تنها یک حساب (کنترل کننده هر Vault) باید هزینه تراکنش (کارمزد) را برای تولید مزرعه بپردازد. Yearn.finance خدمات دیگری نیز ارائه می دهد. Earn یک نسخه باریک از Vaults است که فقط از استیبل کوین ها و بیت کوین توکن شده پشتیبانی می کند.

Zap به کاربران اجازه می دهد تا استیبل کوین های سنتی را با توکن های ارائه دهنده نقدینگی که نشان دهنده استیبل کوین ها هستند، مبادله کنند. Yearn.finance در حال حاضر روی محصولات دیگری مانند yInsure، یک پروتکل بیمه غیرمتمرکز برای کاربران DeFi، و StableCredit کار می‌کند که وام‌دهی و استقراض غیرمتمرکز را تسهیل می‌کند.

با YFI آشنا شوید

تا ژوئیه، Yearn.finance نسبتاً جا افتاده بود. پس از اکسپلویت در اوایل سال 2020 و سقوط بازار ارزهای دیجیتال در ماه مارس، بسیاری از کاربران در استفاده از پروتکل آن زمان جدید تردید داشتند. زمانی که Cronje یک پست وبلاگی را برای Medium منتشر کرد و YFI را منتشر کرد، یک توکن ERC-20 راه اندازی شد تا کاربران بتوانند پروتکل Yearn.finance را اداره کنند.

YFI را می توان از طریق تعدادی روش، از جمله ارائه نقدینگی به Balancer، یک صرافی غیرمتمرکز، و سپرده گذاری سرمایه در محصولات Yearn.finance، “استخراج” کرد. در حالی که در پست Medium ذکر شد که YFI “ارزش ذاتی ندارد”، بازار اقدام به بلعیدن کوین ها کرد. پس از شروع معامله با 3 دلار در استخر Balancer، این ارز رمزپایه سر به فلک کشید زیرا سرمایه گذاران ارزشی را در حاکمیت Yearn.finance دیدند که شروع به کسب ده ها میلیون سپرده شد.

مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی، جامعه بر روی عرضه حداکثر 30000 سکه مستقر شد و به جای اجازه دادن به تورم بیشتر، YFI را کمیاب نگه داشت. کاربرانی که از این تصمیم ناراضی بودند، پروژه را فورک کردند و فورکی را ایجاد کردند که اکنون با نام DFI.money یا YFII شناخته می شود.

غیرمتمرکز کردن Yearn.finance

در حالی که YFI برای Yearn.finance بسیار مهم بود زیرا باعث ایجاد سپرده و توجه می‌شد، کوین هدف دیگری نیز داشت: تمرکززدایی توسعه و کنترل پروتکل در بین کاربران. مکانیسم فارمینگ به هر کاربری اجازه می‌دهد – چه 100 دلار یا 1,000,000 دلار داشته باشد- تا YFI را در همان زمان و با همان هزینه کسب کند. این بدان معنی است که هر کاربری می تواند YFI را برای تأثیرگذاری بر روی Yearn.finance به دست آورد.

از زمان راه‌اندازی YFI، یک پورتال جامع حاکمیتی راه‌اندازی شده است که دارندگان توکن می‌توانند در مورد تصمیمات مختلف پیشنهاد شده توسط اعضای جامعه رأی دهند. تصمیماتی که تاکنون گرفته شده است شامل استخدام تیمی از بازاریابان و توسعه دهندگان و افزودن استراتژی های خاصی به Vaults است.

دارندگان همچنین تصمیم بسیار مهمی را اتخاذ کرده اند که به دارندگان YFI دسترسی به بخشی از سود پروتکل را فراهم کنند. هزینه های اجرا شده در محصولات Yearn.finance به خزانه داری تعلق می گیرد که متعاقباً بین دارندگان YFI و تیم توزیع می شود. این امر YFI را به یک دارایی سود سهام تبدیل می کند که با بیت کوین یا اتریوم متفاوت است.

چرا YFI مهم است

در حالی که بسیاری بر روی اقدام قیمتی که YFI تجربه کرده است تمرکز می‌کنند، اما مهم‌ترین آن است زیرا تغییری را در نحوه تشویق پروتکل‌ها به پذیرش نشان می‌دهد. استدلال شده است که راه اندازی YFI “عادلانه ترین راه اندازی از زمان بیت کوین” بوده است، زیرا هر کسی می تواند در تولید سکه شرکت کند در حالی که همان قیمت را بپردازد.

به جای استفاده از مدل عرضه اولیه کوین (ICO)، که در آن کاربران قیمت مشخصی را برای هر کوین جدید می پردازند، کاربران YFI باید در پروتکل شرکت می کردند. این مکانیسم به یک جامعه اجازه داد تا به سرعت در اطراف پروژه بسازد، زیرا هر کاربر توانایی یکسانی برای تأثیرگذاری بر روی Yearn.finance از طریق توکن حاکمیتی داشت. حتی پس از نوسانات اولیه قیمت، Yearn.finance یکی از فعال ترین انجمن ها را در فضای غیرمتمرکز مالی و در کل ارزهای دیجیتال دارد.

چالش ها

YFI بدون چالش نیست. از آنجایی که آندره کرونه برای مدت طولانی مغز متفکر پشت Yearn.finance و YFI بود، سرمایه گذاران با قصد و نیت مشتاقانه حرکات او را تماشا می کنند. این بدان معنی است که اگر او مرخصی بگیرد، بسیاری ممکن است آن را ضربه ای به YFI بدانند. به این ترتیب، برخی استدلال می کنند که پروژه هنوز حول این بازیگر کلیدی متمرکز است (حداقل تا حدی).

این در اوایل سال جاری هنگامی که گزارش شد که کرونژ گفته است می‌خواهد فضای DeFi را ترک کند، تاکید شد. قیمت YFI در میان ترس از تعطیلی پروژه رو به فروپاشی رفت. این روند “Cronje Premium” (همانطور که برخی از معامله گران آن را لقب داده اند) به آرامی با معرفی اعضای تیم جدید Yearn.finance ارتباط خود را از دست می دهد. اگر حکومت غیرمتمرکز بدون نفوذ کرونژ به توسعه ادامه دهد، ممکن است دیگر نگران کننده نباشد.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه