امروز سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 http://allnews.cloob24.com
0

هدف پروتکل UMA

اوما (UMA) پروتکلی منبع باز بر بستر شبکه اتریوم می باشد که به همه، این امکان را می دهد تا قراردادهای مالی و دارایی های مصنوعی خود را ایجاد کنند. هدف اصلی پروتکل UMA، تسهیل کردن معماری غیرمتمرکز می باشد که بتواند دسترسی جهانی بازار را به بازار دیفای امکان‌پذیر کند. کاربردی بودن ارزهای دیجیتال باعث شده تا این رمزارز ها توسط انبوهی ار افراد پذیرفته شوند. همانطور که بخش DeFi معروف تر و محبوب تر می شود، اوما قصد دارد تا دسترسی به بازار دیفای را برای طیف گسترده ای از افراد ایجاد کند.

ایجادِ قراردادهای متفاوت برای موارد و اهداف متفاوت، توسط پروتکل اوما انجام می شود. به علاوه، با بهره‌گیری از پروتکل اوما، قراردادهای آتی، دارایی های رمزنگاری شده، CFD ها و سایر مسائل مربوط به امور مالی را می توان دیجیتالی کرد. کاربران می توانند قرارداد ها را در شبکه اتریوم ایجاد کنند؛ از ویژگی های این قراردادها می توان به تکمیل شدن، اجرا شدن و قانون‌گذاری کردن توسط خود کاربران اشاره کرد. 

CFD ها که در پاراگراف قبلی به آن اشاره شد، قراردادهایی هستند که بین سرمایه‌گذاران و سازمان های مالی بسته می شود که در آنها، سرمایه‌گذاران سهمی در ارزش آتیِ دارایی ها خواهند داشت.

داراریی های مصنوعی به دارایی هایی گویند که از ارزش دارایی های دیگر تقلید می کنند. دارایی های Synthetic از طریق توکن‌سازیِ ارزش های واقعی به دست می  آیند. به این شکل که افراد می توانند با سرمایه گذاری در دارایی های مصنوعی، در دارایی های دیجیتالی سرمایه گذاری کنند و با وجود اینکه دارایی توسط آنها خریداری نشده است، کماکان صاحبان دارایی ها تلقی شوند. از آنجایی که پروتکل UMA در بلاکچینِ بدون نباز به مجوزِ اتریوم اجرا می شود، افراد در سراسر دنیا می توانند قراردادها را ایجاد کنند و دارایی های مصنوعی خود را با پروتکل اوما توسعه دهند. 

نحوه عملکرد پروتکل UMA

برای ایجاد دارایی های مصنوعی و طراحیِ قراردادهای هوشمند، به صورت راحت و کاربر پسند، اوما بر یک مدل معماری پیچیده با دو جزء اصلی متکی است:

طرح های قراردادهای مالیِ پر بها سرویس اوراکل (Oracle) غیرمتمرکز

این طرح های قراردادهای مالی، شامل قراردادهای هوشمند مالی می باشند که در پروتکل اوما وجود دارند و به کاربران این اجازه را می دهند تا دارایی های مصنوعی را طراحی کنند و به توسعه ی آنها بپردازند.

سیستم اوراکل نیز دارای دو جزء می باشد: سرویس اوراکل خوشبین و مکانیزم تأیید داده ها. مکانیزم برای نقدینگی و اختلافات استفاده می شود و این در حالی می باشد که بعد از اتمام قراردادها و در صورت نیاز به تسویه، با توکن های مصنوعی نیز سر و کار دارد. اوما به حامیان مالی، سازنده های نقدینگی و مخالفان، به عنوان بازیگران اصلی شبکه می نگرد. حامیان مالی توکن های مصنوعی ایجاد می کنند، سازنده های نقدینگی به نقدینگی ها می پردازند و مخالفان نیز می توانند با نظرات سازنده های نقدینگی مخالفت کنند.

دارندگان توکنUMA قابلیت رأی دادن دارند و با این قدرت می توانند در تصمیم گیری های مبتنی بر قیمت بازار نیز مشارکت داشته باشند. 

تاریخچه پروتکل اوما

در سال 2018، UMA توسط دو فرد بنیانگذاری شد: هارت لَمبر (Hart Lambur) و اَلیسن لو (Allison Lu).

“لَمبر“، در رشته ی کامپیوتر و از دانشگاهی در  کلمبیا، فارغ‌التحصیل شد. وی مدیر اجرایی و بنیانگذار Risk Labs نیز می باشد. به علاوه، لمبر بنیانگذار و رئیس یک پلتفرم مالی مستقل (Openfolio) است که در سال 2017 آن را فروخت. در حال حاضر مسئول توسعه ی پروژه ی اوما می باشد. و اما “لو”، معاون Goldman Sachs و داراری مدارک اقتصاد و مدیریت ار MIT است. پیش از بنیانگذاریِ اوما، وی مشاوری در یک پروتکل وام‌دهی مبتنی بر اتریوم بود.

هدف اصلی پروژه پروتکل UMA، ایجاد دسترسی بازارهای غیر متمرکز در سطح جهانی می باشد. به علاوه، اوما قصد دارد تا تمام افراد قابلیت ساخت دارایی های مصنوعی را داشته باشند. 

چه چیزی UMA را منحصر به فرد می کند؟

در رابطه با اهداف پروتکل UMA صحبت شد که قصد دارد تا دسترسی را به بازار جهانی و امکان ایجاد دارایی های مصنوعی را به کاربران بدهد. اوما موانع کلی را از طریق پروتکل UMA کاهش می دهد و به کاربران این امکان را می دهد تا مشتقات بازار مالی را نیز به توکن تبدیل کنند. 

همانطور که پیش‌تر گفته شد، پروتکل اوما به کاربران اجازه می دهد تا دارایی های مصنوعی برای خود ایجاد کنند؛ از همین رو، کاربرانِ UMA، رمزارزها (به عنوان مثال بیت‌کوین) را بدون نگهداری خود آن می توانند داشته باشند. همچنین، پروتکل به کلیه سازمان ها و افراد، شانسی یکسان می دهد تا مشتقات مالی را از طریق توکن‌سازی به دست آورند.

امنیت شبکه پروتکل اوما

uma پروتکلی مبتنی بر شبکه ی اتریوم می باشد، بنابراین پروتکل اوما توسط مکانیزم های مشابه که در شبکه اتریوم استفاده می شود، امن می باشد. پلتفرم PoW در از عملیات استخراج پشتیبانی می کند و این در حالی می باشد که تیم توسعه ی اتریوم قصد دارد تا شبکه را به پلتفرم Proof of Stake انتقال دهد که به صرفه تر و از انرژی کمتری نیز استفاده می کند. در صورتی که این انتقال صورت گیرد، امنیت UMA نیز بر همین پلتفرم خواهد بود.

به علاوه، پروتکل UMA از یک سری ممیزی ها نیز استفاده می کند تا از عملکرد درستِ قراردادهای هوشمند اطمینان حاصل کند.

چرا از پروتکل UMA استفاده کنیم؟کاربر پسند: اوما، پروتکل بومی Web3 می باشد که با تمرکز بر روی جامعه، کار را برای کاربران راحت می کند.بدون محدودیت در طراحی: برای تأمین انرژی، هر گونه داده ای که مورد نیاز است را می توان از پلتفرم درخواست کرد.امنیتی قطعی: اوراکل در پروتکل UMA تنها موضوعی است که ضمانت اقتصادی را ارائه می دهد.کارمزد پایین‌تر: حملات و کارمزد کمتری در این پروتکل در کمین کاربران می باشد.
مزایا و معایب پروتکل اوما

ارزیابی کنندگان و نقدینگی سازان، کنترل قراردادها را در پروتکل UMA در دست دارند. این فرایند مقرون به صرفه می باشد و آن هم به این دلیل می باشد که پروتکل، هزینه های مورد نیاز برای واسطه ها را حذف می کند.پروتکل UMA با اجتناب از استفاده از اوراکل ها، مسائل مربوط به تراکم شبکه را بر طرف می کند.پروتکل اوما، آزادی‌ای را برای توسعه دهندگان ایجاد می کند تا توکن هایی را ایجاد کند که می توانند هر معیاری را با داده های معتبر ردیابی کنند.پلتفرم اوما، پتانسیل کسب درآمد بالا را دارد. افراد می توانند در نقش های نقدینگی ساز و یا منحل کننده (اشخاصی که قالباً با اتفاقات مخالف هستند) در کنترل و نظارت شبکه کمک کنند. در صورتی که رأیِ درست داده شود و یا اینکه مخالفت درستی در مقابل نقدینگی ها صورت گیرد، پاداشی در قالب توکن UMA اعطا می شود.  
پروتکل UMA، خود را در فضایی کاملا رقابتی و در کنار پروژه های متعدد دیگری می بیند. اما می بایست این بازی را در بهترین حالت ممکن پیش ببرد تا لیدر این بخش باشد.در حال حاضر، تنها 62 درصد کل منبعِ اوما قابل مبادله می باشد. 


ارتباط UMA با Web3

اوراکلِ UMA قصد دارد تا مسئله های دردآور داده ها را برای توسعه دهندگان اپلیکیشن های Web3 حل کند. طبق گزارشی در “ETHDenver”، پروتکل اوما از افراد دعوت می کند تا با استفاده از اوراکل، اپلیکیشن های پر سرعت، ایمن و پرکاربرد و جدید برای آینده ی نسل سوم وب (Web3) ایجاد کنند.

در اوراکل، داده ها در نتیجه ی درخواست ها ارائه می شوند و در صورتی که در بازه ی زمانی مشخصی، با مخالفتی مواجه نشوند، به واقعیت تبدیل می شوند.

ارز اوما – توکن اصلی شبکه UMA

توکن اوما، توکنی ERC-20 در پروژه های اوما می باشد که استفاده اصلی آن مشارکت در اداره ی شبکه می باشد؛ به این شکل که دارندگان توکن UMA می توانند تغییراتی را برای پارامترهای شبکه درخواست و یا به تغییرات ارائه شده، رأی دهند. به علاوه، دارندگان این قابلیت را دارند تا زمانی که اختلاف نظری در رابطه با قیمت ها و نقدینگی وجود دارد، رأی دهند. رأی دهندگان و دارندگان می توانند با توجه به توکنی که استیک کرده اند، پاداش نیز دریافت نمایند.

افرادی که در اکثر رویدادها رأی می دهند، پاداش های تورمیِ 0.05 درصدی را بابت مشارکت خود در اداره ی شبکه، دریافت می کنند. اوما می تواند در بازار رمزارزها مبادله شود و مبادله کنندگان با تغییرات قیمت ها در زمان خرید و فروش، به سود و یا ضرر می رسند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کوین اوما به مقاله ی “ارز اوما – توکن کاربردی پروتکل UMA” مراجعه کنید.

چند توکن UMA در حال گردش می باشد؟

در زمان نگارش این مقاله، 66,470,250 کوین از منبع کل اوما یعنی 107,193,146، در حال گردش است. بیشترین منبع آن هم 101,172,570 می باشد. در زمان انتشار این توکن، منبع اولیه 100 میلیون کوین بود. تورم در حال حاضر، 0.05% می باشد؛ با این حال، ممکن است تا پروتکل کارمزدهایی را برای قراردادهای مالی در نظر بگیرد که برای خرید و یا سوزاندن توکن اوما مورد نیاز است. در کل، بسته به میزان ارزش قفل شده در پروتکل و تعداد رأیِ دارندگان توکن UMA، عرضه اوما می تواند بالا یا پایین شود.

کلام آخر

UMA یکی از پروژه های برتر میزبانی شده در شبکه بلاکچین اتریوم با کاربرد مناسب می باشد. همانطور که دارایی های مصنوعی روز به روز محبوب تر می شوند، UMA ممکن است که حتی داراییِ محبوب تری شود که بر روی قیمت توکن اوما در بازار تأثیر خواهد گذاشت. با داشتن هدفِ ایجاد بازار مالی غیر متمرکز با دسترسی آزاد، آن هم به لطف موانع کم، پروتکل UMA در حال کار کردن بر روی جهانی شدنِ توکن سازی و دستزسی یافتن به امور مالی غیر متمرکز می باشد. 

منبع: پروتکل اوما (UMA) یک شگفتی در معماری غیرمتمرکز

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه