امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://allnews.cloob24.com
0

Ripple چیست

شرکت فناوری مستفر در آمریکا با نام “.Ripple Blockchain Labs Inc” توانست تا بلاکچین ریپل را سال 2012 توسعه دهد. این بلاکچین یک سیستم تسویه، صرافی ارز و شبکه‌ای برای حواله است. متمایزترین ویژگی بلاکچین ریپل شِماتیک‌های ساخت آن است. علاوه بر خود شبکه ریپل، شرکتی هم با همین نام پشت ارز بومی این شبکه وجود دارد که تراکنش‌های جهانی را انجام می‌دهد.

بلاکچین از توکن‌هایی حمایت می‌کند که نمایانگر ارز، ارز دیجیتال، کالاها و سایر ارزهای ارش دار هستند. هدف اصلی این بلاکچین ارائه تراکنش‌های مالی ایمن، فوری و تقریباً رایگان است که هیچ هزینه‌ای را هم در بر ندارد. همچنین این بلاکچین ادعا می‌کند که توانایی انجام معاملات ارز فیات به کریپتو و بر عکس را بین دو شرکت‌کننده، آن هم به صورت مستقیم، دارد. هر نوع ارزی قابلیت مبادله شدن را در پروتکل Ripple دارد.

Ripple مشکلات بزرگی که بانک‌ها و سیستم‌های سنتی دارند را حل می‌کند. تراکنش‌ها در لحظه انجام می‌شوند و به علاوه، پلتفرم آن هم میلیون‌ها تراکنش را به طور مستمر مدیریت می‌کند. کارمزد اعمال شده از سوی بلاکچین برای تراکنش‌های استاندارد بسیار ناچیز است و چیزی حدود 0.00001 XRP در نظر می‌گیرد که با هزینه بانک‌ها قابل قیاس نخواهد بود.

تاریخچه ریپل

ایده Ripple چهار تا پنج سال پیش از بیت‌کوین ارائه شده بود. سال 2004-2005 بود که یک برنامه‌نویس کانادایی، Ryan Fugger، موفق شد تا RipplePay را برای پرداخت‌های ایمن ارائه کند. پس از گذشت 6 سال، سیستم پرداخت XRP ایجاد شد و شرکت آن آغاز به کار کرد که امروزه با نام “Ripple” شناخته می‌شود. در حال حاضر هم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا با ارز XRP یک سری مشکلات دارد و بر این باور است که باید این دارایی ثبت نشده است.

XRP Ledger یک بلاکچین عمومی و منبع باز است که توسعه‌دهندگانی همچون Arthur Britto، Jed McCaleb و David Schwartz، آن را در سال 2011 ایجاد کردند تا پرداخت را در سراسر دنیا بهبود بخشند. همین افراد هم با کمک Chris Larsen بعدها شرکت Ripple را تأسیس کردند. خودد پروتکل تراکنش Ripple هم سال 2012 با نام “RTXP” ایجاد شد و در سال‌های متوالی تغییر نام داد تا اینکه در نهایت 2015 بود که با نام ریپل باقی ماند

نحوه عملکرد ریپل لجر

XRP Ledger به عنوان فورک بیت‌کوین ارائه نشده است؛ به این معنا که کدهای خود را استفاده نکرده و تنها طراحی بیت‌کوین مورد استفاده قرار گرفته شده است. ریپل لجر به کاربران خود اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال را با استفاده از رمزنگاری کلیدهای عمومی و خصوصی انجام دهند. به علاوه، انتقالات میان آدرس‌ها هم نیازمند امضای دیجیتالی هستند.

یکی از ویژگی‌های مهم این بخش، عدم استفاده ریپل از استخراج و یا سخت‌افزارهای کامپیوتری برای ایمن‌سازی لجر و تأیید تراکنش‌های خود است. در عوض، Ripple قابلیت ارسال تراکنش‌ها را برای سرورها ایجاد می‌کند تا برای تأیید به خود شبکه منتقل شوند.

تراکنش‌های مورد تأییدِ نودهای (node) منحصر به فرد و سِروری که این نودها را ارائه می‌کند قادر هستند تا اجماعی برای تأیید تراکنش‌ها ایجاد کنند. nodeهای ریپل با استفاده از این طراحی قابل اعتماد می‌توانند به سرعت تراکنش‌ها را تأیید کنند.

ارز بومی XRP

این توکن در بستر XRP Ledger تولید و اجرا می‌شود و به کمک این بلاکچین می‌آید تا تراکنش‌ها و پرداخت‌های رمزارزی را بهبود دهند. تراکنش‌های XRP به سرعت انجام و کارمزد بسیار ناچیزی را هم اعمال می‌کند. منبع این ارز هم از پیش ارائه شده و استخراج شده است و به صورت دوره‌ای عرضه می‌شوند.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ارز دیجیتال XRP حتما به مقاله “معرفی ارز ریپل” ما مراجعه نمایید.

مزایا و معایب ریپلتسویه سریع: تراکنش‌ها فوق‌العاده سریع تأیید می‌شوند و معمولاً بیشتر از 4 الی 5 ثانیه به طول نمی‌انجامند. این در حالی است که بانک‌ها ساعت‌ها و یا حتی روزها برای انجام این تراکنش‌ها زمان می‌گذارند. هزینه‌های بسیار پایین: هزینه تکمیل تراکنش در شبکه ریپل تنها 0.00001 XRP است که اصلاً به چشم نمی‌آید.شبکه تبادل همه‌کاره: شبکه ریپل نه تنها تراکنش‌ها را با استفاده از XRP پردازش می‌کند، بلکه سایر ارزهای دیجیتال و فیات را هم در خود گنجانده است.مورد استفاده در مؤسسات مالی: شرکت‌های دیگر نیز می‌توانند Ripple را به عنوان پلتفرم تراکنش خود انتخاب کنند. Santander و Bank of America از جمله ارگان‌هایی هستند که از این پلتفرم استفاده می‌کنند.تقریباً متمرکز بودن: رمزارزها به دلیل غیرمتمرکز بودن شهرت بسیاری پیدا کرده‌اند؛ چراکه دیگر بانک‌ها بر دارایی آنها کنترل ندارند. اما ریپل به دلیل لیست پیش‌فرض اعتباردهنده‌ها، تا حدودی متمرکز به شمار می‌رود. منبع بزرگ و از پیش استخراج شده‌ی XRP: در حال حاضر عرضه زیادی از XRP در گردش نیست، اما به دلیل برخورداری از منابع زیاد ممکن است تا در زمان نامناسبی معرفی شود و در نتیجه بر قیمت و ارزش ارز تأثیر بگذارد. اقدام SEC بر علیه XRP: این ارگان شکایتی علیه این ارز دیجیتال و شرکت داشت؛ منوط به این که چون ارز ریپل می‌تواند هر زمانی منتشر شود، می‌بایست به عنوان اوراق بهادار عرضه می‌شد که شرکت این شکایت را رد کرده است. امنیت بلاکچین ریپل

Ripple ثابت کرده است که ویژگی‌های نادر و بینظیری را به افراد ارائه کرده است. اما آیا امنیت 100 را برای کاربران خود رقم می‌زند؟

یک سری ضعف‌ها در این رابطه وجود دارد که این ستاره در حال ظهور را می‌تواند پایین بیاورد. منبع باز بودن پلتفرم باعث یک سری آسیب‌پذیری هم شده است. این ویژگی نقدینگی زیادی را به شبکه می‌آورد، اما در عین حال امکان حملات به گره‌های خاص را هم فراهم می‌کند که می‌توانند منجر به قطع دسترسی کاربران به منابع مالی شوند. از آنجایی که این ضعف توسط کارشناسان شناسایی شده است، ممکن است که برای حل و بهبود آن چاره‌ای بیندیشند.

کاربرد XRP و Ripple

افراد می‌توانند ارز دیجیتال بومی پلتفرم را همچون سایر رمزارزها خریداری کنند و یا برای سرمایه‌گذاری انتخاب نمایند. همچنین امکان استفاده از شبکه ریپل هم وجود دارد تا کلیه انواع تراکنش‌ها همچون صرافی، امکان اجرا شدن داشته باشند.

به عنوان مثال، در نظر بگیرید که به دنبال سواپ کردن دلار آمریکا به یورو هستید. به همین منظور می‌توانید دلار را در شبکه و بلاکچین ریپل به XRP تبدیل کنید و سپس از این ارز دیجیتال برای خرید یورو استفاده نمایید. این روش به مراتب از سپردن تراکنش‌‌ها به بانک و یا صرافی پول، راحت‌تر، کم هزینه‌تر و سریع‌تر خواهد بود. کارمزدهای کمی که در این پلتفرم اعمال می‌شوند اصلاً با بانک‌ها قابل قیاس نیست.

منبع: ریپل چیست؟ + نحوه عملکرد Ripple

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه