امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://allnews.cloob24.com
0

پلتفرم Foundation چیست؟

Foundation همچون اکثر مارکت‌پلیس‌ها به اجرای قراردادهای هوشمند در بلاکچین اتریوم مشغول است. پلتفرم فاندیشن به کاربران خود اجازه می‌دهد تا NFTهای خود را مینت کنند (ضرب کردن)، خریداری کنند و یا بفروشند. همانطور که در جریان هستید، بازارهای اولیه و ثانویه‌ای در بازار وجود دارد که این پلتفرم از هر دوی آنها پشتیبانی می‌کند؛ به این صورت که کاربران NFTها را در بازار اولیه، به عنوان سازنده اصلی مینت می‌کنند و یا می‌فروشند و یا گردآورنده‌ها یک دارایی دیجیتالی را مستقیماً از سازنده خریداری می‌کنند. این در حالی است که همین خریداران به منظور فروش مجدد این دارایی‌ها با قیمت بالاتر می‌بایست به بازار ثانویه رجوع کنند.

هزینه‌های سرویس هم از نکات دیگر پلتفرم فاندیشن است که باید به آن هم بپردازیم. عموماً هزینه‌ای 10 تا 15 درصدی را پلتفرم برای سازنده‌ها و گردآورنده‌ها در هر دو بازار در نظر می‌گیرد.

ثبت نام در پلتفرم فاندیشن

تنها راه دسترسی و ثبت‌نام در سایت Foundation.app و استفاده از مزیت‌های آن، داشتن دعوتنامه از اعضای پلتفرم است که این مدل مورد استفاده را “closed-model” می‌نامند. البته که امکان ثبت‌نام بدون دعوتنامه هم وجود دارد، اما محدودیت‌هایی هم شامل حال کاربران می‌شود. در نتیجه، افراد در صورت برخورداری از دعوتنامه‌ی اعضای پلتفرم می‌توانند NFT مینت کنند و یا هر تعداد توکن غیرقابل تعویضی که می‌خواهند را بفروشند. در کل گردآورنده‌هایی که تمایلی به مینت کردن ندارند، نیازی به دعوتنامه هم ندارند و صرافاً می‌توانند ثبت‌نام کنند تا NFT مورد نظر خود را با بهترین قیمت خریداری کنند.

ثبت‌نام برای گردآورنده‌ها و یا سازنده‌های دارای دعوتنامه کاملاً رایگان است. علاقه‌مندان به دریافت دعوتنامه از سوی اعضای پلتفرم می‌بایست تا این اعضا را در شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر و دیسکورد دنبال کنند و با آنها ارتباط بگیرند. فاندیشن این نوع ارتباطات را استفاده می‌کند تا آثار هنریِ با اصالت و با کیفیت امکان مینت شدن در پلتفرم را داشته باشند.

اطلاعات بیشتر: آموزش تصویری ثبت نام در مارکت پلیس فاندیشن

مزایا و معایب پلتفرم فاندیشن

بدون شک می‌توان Foundation را به عنوان یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای مینت و فروش NFTها در نظر گرفت. با این وجود یک سری معایب هم می‌تواند در این پلتفرم وجود داشته باشد که در این بخش به آنها خواهیم پرداخت:

ارائه NFTهای با اصالت: دنیای NFTها به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است که همین موضوع باعث می‌شود تا توکن‌های بی اصالت و یا تقلبی هم وارد این عرصه شوند. اما پلتفرم فاندیشن به دلیل برخورداری از فضایی جامعه محور از این قاعده مستثنا است. اجرا روی بلاکچین اتریوم: به دلیل معروف بودن اتریوم در سراسر جهان، Foundation دسترسی بینظیری را به کاربران بیشماری در دنیا ارائه می‌دهد.برخورداری از بازار اولیه و ثانویه: پشتیبانی از هر دو بازار باعث شده است تا مینت، فروش و فروش مجدد یک NFT، در یک پلتفرم امکان‌پذیر شود. ارائه پلتفرمی جامعه محور: فاندیشن قادر است تا ارتباطات خود را با سایر سازنده‌ها، به راحتی و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی برقرار کند. سادی‌سازی استفاده از NFT: این پلتفرم بخشی را با عنوان سؤال‌های پر تکرار (FAQ) و یا مقاله‌ها ارائه می‌کند تا پاسخ درست را در اختیار کاربران خود قرار دهد. در صورتی هم که کاربری پاسخ خود را از این طریق دریافت نکند، پشتیبانی سایت پاسخگو خواهد بود. ارائه امکان انتقال NFT به پلتفرم: افراد توکن‌های غیرقابل تعویض خود را می‌توانند به بلاکچین‌های مرتبط و یا قابل پشتیبانی ارسال کنند.هزینه‌بر بودن پلتفرم: ثبت‌نام در پلتفرم رایگان است، اما فروش و یا فروش مجدد NFTها در پلتفرم Foundation با پرداخت کارمزد سرویس و کارمزد گس انجام خواهد شد.باز نبودن منبع فاندیشن: پلتفرم‌هایی همچون OpensSea و Rarible منبع باز هستند و افراد بلافاصله پس از ثبت‌نام می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. در رابطه با فاندیشن باید گفت که اینگونه نیست. افراد بایستی دعوتنامه‌ای جهت مینت کردن توکن داشته باشند. عدم امکان افزودن ویژگی مازاد به NFT: این پلتفرم بر خلاف سایر مارکت‌پلیس‌ها، به کاربران خود اجازه افزودن وضوح بالا و یا آثار هنری دیجیتالی بیشتر را نمی‌دهد. کارمزدهای پلتفرم فاندیشن

هر سرویسی که خدماتی را به کاربران خود ارائه می‌دهد، کارمزدی را هم اعمال خواهد کرد. مارکت‌پلیس کارمزدی 5 درصدی برای کلیه فروش‌ها در باز اولیه و ثانویه در نظر می‌گیرد و آنها را هم خرج توسعه خود مارکت‌پلیس می‌کند.

کارمزد گس هم که به دلیل اجرا شدن این پلتفرم روی بلاکچین اتریوم اعمال می‌شود. این کارمزد شبکه را قادر می‌سازد تا به فعالیت خود ادامه دهد و مستقیم به ماینرهای بلاکچین اتریوم داده می‌شود.

نحوه سوزاندن NFT در پلتفرم Foundation

بعضی اوقات این امکان وجود دارد که یک NFT به دلایلی همچون عدم دریافت قیمت خوب و یا عدم برخورداری از عملکرد خوب، باید سوزانده و یا حذف شوند. این نکته را هم همیشه در ذهن بسپارید که امکان بازگرداندن توکن غیرقابل تعویض پس از سوزانده شدن وجود ندارد. این فرایند را در پلتفرم فاندیشن نیز می‌توان انجام داد:

ابتدا بایستی به سراغ توکنی که قصد سوزاندن آن را دارید بروید.سه نقطه زیر خود توکن، دقیقاً پیش از گزینه “list NFT”، وجود دارد که باید کلیک کنید. در صورتی که این توکن را پیش‌تر در لیست قرار داده بودید، حتماً آن را “Unlist NFT” کرده و سپس سه نقطه را بزنید. در ادامه، گزینه “Burn NFT” را به معنای سوزاندن NFT انتخاب و با گزینه “Burn NFT again” تأیید کنید.کارمزد گس را نیز جهت تکمیل فرایند باید پرداخت کنید که پس از آن، توکن از پروفایل و بلاکچین شما پاک خواهد شد.مینت کردن در فاندیشن

سازنده‌ها اثر هنری خود را برای تولید NFT در پلتنفرم فاندیشن بارگذاری می‌کنند. فرمت قابل قبول فایل‌ها نیز JPG، ویدئو و PNG است و کلیه این فایل‌ها در حافظه‌ای غیرمتمرکز با نام “IPFS” ثبت و نگهداری می‌شوند.

سازنده‌ها می‌بایست موجودی اتریوم، برای پرداخت کارمزد گس داشته باشند تا تراکنش‌های مینت را تکمیل کنند. آنها همچنین تراکنش‌ها را با پرداخت کارمزد گس امضا می‌کنند تا به عنوان سازنده اورجینال ثبت شوند. هر توکن NFT تازه ایجادشده به کیف‌پول متامسک منتقل می‌شود و این خود سازنده‌ها هستند که کنترل کامل روی توکن‌های خود دارند.

خالقان توکن‌های غیرقابل تعویض، 85 درصد قیمت فروش را نگه می‌دارند و 10 درصد هم از طریق مزایا و امتیازها با فروش مجدد در بازار ثانویه دریافت می‌کنند. به عنوان مثال توکنی در پلتفرم فاندیشن به فروش می‌رسد و مجدد در پلتفرم دیگری همچون OpenSea و یا سایر رقبا به فروش می‌رسد. در این صورت، کیف‌پول اورجینالی که آن توکن در آن مینت شده بود، به 10 درصد امتیاز می‌رسد. NFTهای مینت شده در صفحه پروفایل کاربر به نمایش گذاشته می‌شود که آنها می‌توانند با ایجاد یک سبد خرید به فروش کلکسیون NFTها بپردازند.

NFTهای سه بعدی در Foundation

فاندیشن اولین پلتفرمی بود که توکن‌های غیرقابل تعویض سه بعدی را در مارکت‌پلیس خود معرفی کرد. NFTهای سه بعدی حاصل ادغام چندین NFT است که به صورت سه بعدی نمایش داده می‌شوند. هدف پلتفرم از ایجاد چنین توکن‌هایی، گسترش دیدگاه‌ها و تجربه دسته جدیدی از آثار هنری است.

شرایط مزایده NFT در پلتفرم فاندیشن

Foundation برای کلیه گردآورنده‌ها باز است و می‌توانند بدون دعوتنامه در پلتفرم ثبت نام کنند. مارکت‌پلیس این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا بالاترین و کمترین قیمت اتریوم، نوع بازار (اولیه و ثانویه) و نوع رسانه (عکس، ویدئو و سه بعدی) را به راحتی پیدا کنند. در صورتی هم که گردآورنده قصد ایجاد مزایده داشته باشد، موظف است تا پایین ترین قیمت ارائه شده توسط سازنده را در نظر بگیرد. در صورتی هم که قصد پیشنهاد بیشتری نسبت به شخص دیگری دارد، بایستی 10 درصد از پیشنهاد آنها بیشتر باشد.

سیستم فاندیشن به صورت خودکار قیمت‌ها را بررسی و در صورت رضایتبخش نبودن، اِروری برای کاربر نمایش داده می‌شود. در آخر، فردی که مزایده‌کننده نهایی شود، پاداش NFT خود را دریافت می‌کند و از موجودی اتریوم او برای پرداخت کارمزد گس استفاده خواهد شد. سرمایه نیز فوراً به حساب هنرمند منتقل می‌شود.

نحوه انتقال NFT در پلتفرم فاندیشن

بسیاری از کاربران به انتقال دارایی NFT خود از مارکت‌پلیس به کیف‌پول دیگر تمایل دارند که با “un-list” کردن توکن مورد نظر انجام خواهد شد. گزینه انتقال NFT (Transfer NFT) در داشتبورد افراد قرار دارد که برای همین منظور وجود دارد. تنها موضوعی که در این بخش مهم می‌باشد، وجود یک کیف‌پول با آدرس ERC-20 همچون کبف‌ پول متامسک است.

کلام آخر

پلتفرم فاندیشن مارکت‌پلیسی غیرمتمرکز برای NFT است که ایجاد و فروش توکن را تسهیل می‌کند. کاربران می‌توانند توکن خود را مینت کنند و آنها در حراجی‌های 24 ساعته به فروش برسانند. سیستم Foundation با دریافت دعوتنامه پیش می‌رود که کیفیت NFTها را بالا می‌برد. سازنده می‌بایست توسط سازنده‌ی ثبت‌نام شده در سیستم به پلتفرم دعوت شود تا امکان مینت کردن را داشته باشد.

منبع: پلتفرم فاندیشن چیست؟ مزایا و معایب پلتفرم Foundation

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه